Így játszunk mi - Avagy a kedvenc M.A.G.U.S. háziszabályaink
Az oldal előző változatán egy 10-es toplista várta a rajongókat, de tegyük fel a kérdést: Miért pont 10 szabály lenne a fontos? És meddig szabályBővebben...
IRC-től a Roll20-ig, asztali szerepjáték online
Emlékszem. Volt egyszer két akció. Az egyiket Mindenkinek néven hirdette akkor még a MATÁV, a legnagyobb hazai vezetékes telefon szolgáltató, aBővebben...
Campaign Cartograper 3+ Abszolút kezdőknek
10000 Forint nem kevés pénz. Nem az az összeg amit a legtöbben egy hirtelen érzelmi döntés után elköltenének. Az imupulzusvásárlás ennélBővebben...
Régi? Új? Rendszer?
Amikor a Delta Vision felvetésére, hogy házi rendszereket is vártak jeleztem sok embernek van / volt kész rendszere, de nem küldték el ezért /Bővebben...
Csak egy kép a karakteredről I - Alapoktól a koncepcióig
Egy kép a karakteredről. Sokszor csak ennyit kívánsz. Csakhogy nem sok olyan egyszerű azt prezentálni. Sokak szerint a probléma ott kezdődik, hogyBővebben...

Olvasóink értékelése: 0 / 5

Csillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktív
 

Tartalomjegyzék

Boardwalk Empire 2010 IntertitleMillió és egy történet játszódik a szesztilalom idején, hiszen Lovacraft ekkor bizony élt és alkotott, és sok mindent megélt. Ha pedig szereted a Call of Cthulhu szerepjátékot, akkor bizonyára az ő műveit éppen úgy olvasod, mint a korszakban játszódó számos más művet. És a korszakot bemutató számos ikonikus sorozatot is valószínűleg ronggyá nézted már, hiszen van amit a könyvek nehezen mondanak el, mert a szerző természetesnek veszi, a sorozatok alkotói viszont némi kutatómunka után mégis filmre viszik. Ha a korszakot bemutató alapművek között rámutatnkák a HBO nagysikerű sorozatára a Boardwalk Empire-re, valószínűleg a többség nem csak azt vágná rá, hogy "láttam", hanem pár ikonikus idézetre is rámutatna. Sőt arra is, hogy sok szórakozóhelyet ez alapján mesél, a kalandjaiban az itt látottak határozzák meg sok szereplő viszonyát az erkölcshöz.

Ez így is van rendjén. És nem csak azért, mert mondjuk a korszakok divatját összehasonlító videók sem adnak utcaképet, nem mondják meg akkor és ott melyik ruha mit jelentett, de a korszakban játszódó jobb sorozatok alapján könnyebb elképzelni mit viselnek a karakterek, hogyan beszélnek, mik a viselkedésük olyan természetes részei, amikről a legtöbb író hallgatna. Hanem azért is, mert egy valami változott Lovecraft kora óta. Akkor ez a korszak a jelen volt, és a weird fiction, a "lovecraftian horror" és számos apróság szereplői kapcsán azt láttuk, mivel tértek el a hétköznapoktól, ki volt a furcsa. Ha ezt a korszakot csak Lovecraft műveiből ismernénk, akkor éppen azt a viszonyítási alapot nem keresnénk meg, amihez a hősök viszonyítanak. Ráadásul ma már ezt a korszakot sem csak azért választjuk, mert sok más korral szemben adja magát, mint a jelenkor, hanem a múlt számos érdekes korszakai közül pont ekkor szeretnénk játszani.

Másfelől ebben a korszakot nem csak a szesztilalom határozta meg. Ott volt a Ford T Modell, amely eddigre  már használtan is elérhető volt, a világ ott is  kitágult, ahol nem járt vonat. Megjelent a rádió, és harcba szállt a legfontosabb hírforrás címéért a nyomtatott sajtóval, ezzel együtt viszont a reklámpiac is átalakult, mint a városkép is. Az első világháború idején uralkodó nacionalizmussal szemben ellenpontként ott volt a League of Nations, mint komoly nemzetközi közösség. És persze újdonságként a női szavazók is. És ezzel a demokrácia egy olyan változása is, ahol bizony a szavazók egy csoportjára fokozottan épített a politika. A női szavazat vezetett el a szesztilalomhoz és várakozásokkal szemben az erőszak elszabadulásához. Nyarlathotep tréfája - jegyezné meg a dologgal kapcsolatban oly sok Call of Cthulhu mesélő. Nem is minden alap nélkül.

A motorizáció és az első világháború utáni újjáépítés felpörgette a gazdaságot, a gazdaság felpörgése hatott a migrációra, ez pedig a "furcsa szokásokkal rendelkező idegenek" bevándorlását is segítette. A különböző nemzetiségű közösségek viszont a szervezett bűnözés terjedésekor "etnikai maffiák" létrejöttéhez vezettek. Volt aki kóser szilvát főzött, más pedig Whiskey-t... A korban játszódó sorozatokra, filmekre odanézve látjuk, hogy téma az abortusz is, mint az is, hogy a nők helyzete a társadalomban megváltozott. Millió és egy furcsa dologgal találkozhattak a karakterek, és könnyű volt ezek mögött valamit sejteni.

A vásár után minden kofa okos

A vásár után minden kofa okos. A szerepjétkos pedig különösen. A szesztilalom első fele a "roaring twenties" gazdasági szárnyalása idején volt, de tudjuk a szesztilalom végén jött a gazdasági összeomlás, és a nagy gazdasági világválság. A motorozáció, a fejlődés alatt felpörgetett bevándorlás és kereskedelem után bezárkózás is megjelent. Nem kis társadalmi és gazdasági változásokról van szó. Egykor felvetettem még az egyik régi fórumunkon azt, hogy az első komoly lufi fújás és gazdasági buborék a holland tulipánhagymák körül volt. A felhasználók többsége azt mondta: Ő aztán nem fektetne be ilyen helyzetben. A vásár után minden kofa okos, hallottak róla, mi történik utána. De a legtöbb gazdasági válság fontos mozgatórugója az, hogy az emberek nem látják előre a tetteik következményeit. Ugye értjük, hogy ez mit jelent? Hogy aki előre látva a dolgokat okosan taktikázik az nem játsssza ki a karakterét.


Nyarlathotep tréfája: Útban a válság felé

Abban a korban Lovecraft is kevesebbet tudott arról, milyen úton is jutottunk el a válságig. De abban ő is biztos lehetett, hogy a húszas évek gazdasági fellendülése mellett a világ csúnyán átverte az emberek jelentős részét. Elmondhatnám, hogy akkor úgy működtt a gazdaság, hogyha valaki 1 dollárt tett be a bankba, akkor a bank abból 9 dollár hitelt bocsájthatott ki. De a betett dollár és az amit hitelként megkaptál nem volt sok szempontból egyforma. Ma, ha valaki egy dollárt tesz be a bankba, akkor abból valamennyi kötelező tartalék lesz, a bank csak a maradékot (tehát kevesebbet, mint egy dollárt) helyezheti ki hitelként. Viszont "ugyanolyan pénzt ad" mint amilyet betettél. És míg neked lesz "számlapénzed" addig a hitelt felvevő is költheti a pénzt így többszörözi meg a pénzt a bankrendszer. A bankrendszer, a monetáris és fiskális politika az amire oly sokan mutogatnak, hogy oka volt a nagy gazdasági világválságnak, hiszen ezért nem csak egy durva recesszió jött, hanem sok más is. Ebben persze megvan az igazság, de nem árt pár dolgot tudni: A recesszióhoz vezető út is érdekes.

Az a gazdasági boom aminek nem volt túl pozitív folytatása. A szesztilalom előzménye a nők gazdasági - politikai önállósága, amihez a hadigazság idején a termelésben rájuk háruló feladatok vezettek el. A munkaerőhiány pedig vonzotta a bevándorlókat is, ez pedig sokat tett hozzá a húszas évek elejének a gazdaságához. Hogy egy családban két kereső lett, az azt is jelentette egyre több dolgot tudtak megvásárolni, míg a termelés hatékonyabbá vállásával is egyre több dolog vállt elérhetővé. Erre volt példa a használt T Model. A gond az, hogy az újjáépítésnek egyszer csak vége volt. Egyre kevesebb munkaerőre volt szükség, nőtt a munkanélküliség, csökkent a fogyasztás. 

A tény, hogy a szesztilalom, a "roaring twenties", a kor kisebb szexuális forradalma, a Nagy Gazdasági Világválsághoz vezető folyamatok ugyanazt az időt jellemezték azt is eredményezi, hogy a fenti események mentén is könnyen lehet kisebb történetszálakat írni. Az alábbi pár történetszál egymással is kombinálható, de önmagukban is működő kalandot jelenthetnek.

A jós aki nem szállt be

Rögtön lehet kalandot írni egy olyan személyről aki előre tud a válságról, és hogy mennyi minden veszti el az értékét. Nem is száll be korábban a fellendülésbe, lemond az akkor elérhető előnyökről. Mindezt azért, hogy ő is ugyanúgy "mindent elveszítsen" csak ő lejjebbről indul. Ha a válság elején lett volna saját háza, autója, stb. akkor sokkal jobb helyzetben lenne a válság alatt. De azzal, hogy valaki neki "megsúgta a tuti tippet" és sok mindent előre látott, nem elkerülte a bajt, hanem még mélyebbre süllyedt benne. Nyarlathotep pedig természetesen röhög az egészen.

A történet persze még szebb akkor, ha a játékosokat is megvezeti hasonló módon a jós. Ők okosak, nem zállnak be a lufifújásba, hiszen az ő karakterüket nem lehet átverni... Aztán mégis ezen buknak sokkal nagyobbat. Legközelebb valószínűleg kicsit máshogy állnának hozzá. Érdekes megoldás lehet az is, ha a valaki csalók leleplezésére szakosodott ember viszont szándékosan mást csinál, mint amit a jós javasol neki, és pont azzal ússza meg jobban a válság kitörését, hogy nem hitt a jósnak aki előre látta a válságot. Ez az irány elsősorban a "furcsa" történetek irányába tolódik el, horror szálat sokak "gyilkos öngyilkossága" vihet bele a gazdaságra fókuszáló történetbe. 

Mindig lesz kereslet

Akár Chicagoról, akár Atlantic Cityről beszélünk, a többség sejti, hogy ez bizony sok korábbinál "szabadosabb kor" és sokan gondolták azt, hogy a szexre mindig lesz kereslet. Csakhogy ahogy a pénz elkezd elfogyni azt a "jól menő szórakozóhely" helyett máshol is megkapják olcsóbban. Aki a biztos jó üzletben bízott egykor az könnyen lehet, hogy a "nők anyagi függetlenségének" rögösebb útjára kerülve  kénytelen lesz a testéből megélni. Mivel sok okkult dologra és másra is odafigyeltek ekkoriban a korábbi szórakozóhely lehet egyiptomi témájú, akár a fekete fáraó is feltűnhet ott különböző ábrázolásokon. A mindig meglévő igény persze egy idő után a szépen lepusztuló, igazán senkinek sem kellő épületben szorgalmasan dolgozó kleopátrafrizurás örömlány munkájának is a forrása lehet.

A lepusztult helyen, ahol nem sokat kérdeznek persze mindenféle furcsa igényt is kielegítenek egyesek, más esetben persze sokkal sötétebb dolgok is történhetnek az egykor jól menő szórakozóhelyen. Érdekes lehetőség, hogy a hely főnökasszonya sok dolgot csak azért úszik meg, mert nem célpontja olyan csoportoknak akik fiatalabb, esetleg szűz áldozatokat keresnének. Megetermthető a kellően nyomasztó hangulat, a kiltástalanság, a vér és sok kellék is. A kilátástalan helyzetben lévő nők, lányok persze sok mai emberhez hasonlóan könnyen az okkulthoz, szélhámosokhoz fordulhatnak. Ami a kultisták egy csoportját is belekverheti a történetbe. 

Női szavazat

A szesztilalom oka is az, hogy a politika jelentős része a női szavazatra figyelt és anélkül engedett teret pár kérésnek a "biztos szavazatok" reményében, hogy végiggondolta volna mivel jár. Persze a következmények és az újabb szavazatszerző akciók lekötik a figyelmét és így nem veszi észre azokat a problémákat amik a világválsághoz és a bukásához vezetnek. Természetesen ennek lehetnek személyes következményei, a támogatók, tanácsadók kapcsán is felmerülhet, hogy ki, mire és miért vette rá. A hasonló szavazatszerzésre, hatalomtechnikai szempontokra építő politizálás könnyen beállítható ismét úgy, hogy ez jelentős részben Nyarlathotep tréfája miatt van így.

Érdekes lehetőség a történetbe beépíteni azt is, hogy a kultisták akik sok mindent előre látnak és sok bajt előre is mozdítanak azért tudnak olyan hatékonyan működni, mert a szesztilalom miatt sokan bujkálnak, sokan járnak tilosban. Hogy a szesztilalom ellen kitalált árukapcsolásokok olykor a nők kizsákmányolását, a nők elleni erőszakot is serkentik, így a női szavazatra fókuszáló szép új politika minden fronton visszaüt és a sört, bort, pálinkát üldőző hatóságok mi minden felett hunynak szemet. Az utóbbi kapcsán véresebb horror történet is könnyen lehet mellékszál. Hiszen aki a jól látható egyre súlyosbodó problémák közepette is optimista volt és mással foglakozott az sem sorozatgyilkost, sem szörnyetegeket nem venne észre. 

A vakká váló társadalom és az észrevétlen szörnyek megfelelő alapot jelentnek számos horror történetre. 

Kísértetdollár

A dollár ami rég nincs, de bajt hoz mindenkire akihez köze volt. Egy csődbe ment bank, nem fizető adósok, mind érintettek egy átok történetében. Egy átokéban ami megfogant, és szépen sorban menne végig az átok hozta pusztítás azokon akiknek köze lehetett egy hitelhez. Ha az átkot nem törik meg, akkor egyre több és több embert érinthet a pusztítás és a karakterek kénytelenek lehetnek ráébredni, hogy ez az átok soha sem áll meg. Igen, a csapatot is eléri. Egy ügyben ha a pénz útját követed, akkor az egész városhoz elérhet a történet. Betétest, adóst, kereskedőt, bankárt, bárkit.

Az ügy mögött valaki olyan átka áll aki mindent elveszített, de a története persze több évtized alatt bontakozott ki. És csak az egészet megértve lenne az átok megszüntethető. Csakhogy ehhez fel kell deríteni ki és miért mondta az átkot, mi történt valójában. 

Jó tett, rossz időben

A történet leginkább arról szól, hogy a nehezen megélő emberek szinte bármihez fordulnak segítségért. Igen, a kizsákmányolt munkást könnyen használja ki az is, aki pénzbevonzó mágiát árul. Ha pedig Lovecraft munkáira építünk, akkor van némi esély arra, hogy kellően sötét mágia működik is. Innen indulunk ki. Némi áldozat, sötétebb alku után jön a fizetésemelés, amit kértek a varázslat során. A válság során viszont pont ez a fizetésemelés rántja magával a céget ahol dolgoztak, majd a várost is. A kilátástalanság és a korábbi szertartásban résztvevők bűntudata elég egy öngyilkossági hullámhoz, ennek a híre pedig elég ahhoz, hogy kétes alakokat vonzzon a lassan szellemvárossá váló településre.

Ha pedig a gyökereket is felderítik a karakterek, hát megannyi család régebbi sötét titkára derül fény, és persze a városkában számos sötét dolog leselkedik. 

Mint mondtam a történetek akár kombinálhatóak, egybe is gyúrhatóak. Ha a fenti 5 szálból egy kisváros történetét építjük fel, és még hozzáteszünk szálakat, akkor az sandbox stílusú mesélésre teremtene környezetet, mások viszont hiányolnák az előre megírt kalandot, a fókuszt, és a mesélő és a sürgető események által diktált tempót. Az események szétszedése olyan módon, hogy még könnyen összeillőek legyenek, még mindig az arany középút része. Persze lehetnek külön kalandok, külön városokban. 


Pullman kocsik - Mozgásban a kalandhelyszín

Bár az egyéni közlekedés a motorizáció már megjelent, még mindig a vasút volt a legfontosabb közlekedési eszköz. Nem is véletlenül. Rendben: Egy Ford T Model nem volt sokkal lassabb a vonatnál, de a kor útjain sokkal jobban zötykölődött, és a nagyobb távolságok és a rossz úton praktikusabb alacsony sebesség, a nem annyira megbízható ám szervízigényes autóval szemben fényűző, a kor divatját tükröző luxusvonatok jelentették a másik elérhető opciót. Ki ne halott volna legendás kalandról ami az Orient Express-en játszódik? Elég híres egy alkotás. Azonban éjszakai vonatozás nem csak ott volt, mint elakadás sem. Egy hálókocsi pedig egyszerre jelentett összezártságot idegen és gyanús emberekkel, és izolációt a világ többi részétől.

A szép ebben az, hogy ezt más is tudja. Mint azt is, hogy sok utas valós hátterét nehéz itt ellenőrizni, így nem derülne fény egy gyilkosság indítékára. Márpedig például egy segítőkész orvos könnyen viheti félre a nyomozást, kiváltképp akkor, ha a tanúk egy része zagyvaságokat beszél (hallucinált) a gyilkosság helyszíne pedig inkább rémtörténet szörnyetegeire utal, mint gyilkosságra. A megrendezett haláleset kapcsán viszont aki kezd valamit gyanítani az könnyen lehet a jó doktor célpontja. Ha egy kicsit csavarni szeretnénk a történeten, akkor lehet a második halott az eredeti célpont.

Az áldozatnak lehet több ellensége, az orvos is bérelhet színészeket, tehát akár a karakterek is láthatják ahogy az áldozatot megátkozzák és ez azt ígéri számára, hogy árnyak, szörnyek tépik szét. És persze a diganózis is roppant mód hasonló. 

Persze, ha a hasonló esetek során felmerül pár újságíróban, hogy egy gyilkosságnak hogyan lehet tökéletes helyszíne egy vasúti kocsi, akkor mások is kedvet kaphatnak. a hasonló gyilkosságok viszont könnyen "elleplezhetnek" olyan tetteket amik mögött minimum kultisták, de rosszabb esetben valami természetfeletti rémség lakozik. A vasúti szerelvények jelentős része eléggé hasonló így megannyi helyszínleírás, térkép, stb. a kalandok között könnyen újrahasznosítható. Ugyanakkor nem csak kalandhelyszínként fontos pár Pullman kocsi, hanem a karakterek bizony akár véletlenül, akár szándékosan meghallhatnak olyan információkat amik újabb kalandokhoz vezetnek.

És ismerjük a régi mondást: Uram, a hálókocsikalauz maga a merő diszkréció, csak akkor pletykál, ha a kedves utas kérdezi. A kedves utas kategóriába pedig éppen úgy bele tartozik az újságíró, mint a diszkréciót firtató félrelépni készülő üzletember, politikus. Az utastársak titkai persze későbbi kalandok előzményei is lehetnek. Ha pedig hírforrásokról beszélünk...


Újságok különböző méretben

Az első oldalon felvetettem, hogy az újságok (nyomtatott sajtó) és a rádió közötti harc is a korszak meghatározó eleme volt. Az igazsághoz hozzá tartozik, hogy számos korabeli rémtörténetet előbb a tanúk színeztek ki, majd azok az emberek akik "csak hallották valakitől" és továbbmesélték egy újságírónak, és utána még a firkász is törekedett arra, hogy a történetet kiszinezve kicsit emelje a lap példányszámát. De nem szabad elfeledni, hogy újságok különböző méretben készültek. Volt a szép nagy "broadsheet" méret és a valamivel kisebb ám sokkal népszerűbb tabloid.

Azt mondanád nem a méret a lényeg? Hanem mondjuk a hangerő? Mármint a rikkancs hangereje és a tény, hogy a korhoz hozzá tartozik az utca zaja amiből a legtájékozatlanabb ember is értékesülhetett a hírekről. Vagy legalább arról, hogy milyen hír milyen olvasatával próbáltak meg embereket rábírni, hogy vegyék meg az éppen aktuális különszámot.

Itt a Hírlap!
Szenzációs különszám!
Véres gyilkosság Harlemben!

A rikkancsok számos szenzációt kürtöltek világgá. A szenzációt pedig nem a klubjukban szivarozó fontos úriembereknek, hanem a népnek szánták. A hasonló tömeglapok, néplapok pedig azért is voltak kisebb méretűek, mert ezeket a kor közlekedési eszközein ülve is el lehetett olvasni. Nem a pontosan leírt és alaposan körüljárt hírek adták el ezeket, hanem a szenzációk, amik kapcsán a hírek kiszinezése megtörtént. Horoszkóp, okkult témák, stb. éppen úgy megfértek itt, mint vendégszerzők cikkei, és bizony egy gyilkossági ügy kapcsán is aki szenzációt akart az könyékig turkált vérben, könnyben.

A kiszínezett történet, a helyi pletykafészkek véleménye, stb. pedig a helyi irodalom számára is inspirációt jelentett, de nem csak számukra, hanem at esetleges gyilkosok számára is. 

A világ kitágulásához persze a sajtó is hozzájárult, ha pedig valami okkult dologról írtak a lapok, akkor sok erre fogékony ember akár oda is siethetett vagy megpróbálhatta megszerezni az ügyben érintett titkos tudást. Aminek a jelentős része persze átverés volt, a másik része viszont valóban veszélyes tudást is jelenthetett amire ismét remek kalandot lehet építeni. Másfelől az egymással vetélkedő lapok arra is lehetőséget nyújtanak, hogy a játékos karakterek hivatásuktól függetlenül részt vehessenek a lapok közötti harcban. Hiszen lehetnek informátorok, amatőr külsős szerzők, megjelenhet olvasói levelük, vagy akár újságírók is lehetnek. 

Persze könnyű azt mondani, hogy a vér mellett a másik fontos téma ami szóba jöhet a szex. Egy félrelépés ekkor ugyanis még komoly botrány alapja lehetett, viszont elindult sok más folyamat is. 


szoba Cikkhez demoUnalomig ismert dolog, hogy egy horror történetben a pozitív hősöket korlátozza az izoláció. Egyedül vannak. Ha viszont az újságok részletesen felvázolják egy cselekmény (pl. kegyetlen gyilkosság) szexuális hátterét, akkor a sok hasonlóról fantáziáló könnyen látja úgy, hogy "nincs egyedül". Ha a hasonló beszámolók, akár olvasói levélként, de megjelennek a tabloidokban, akkor sokkal könnyebb abban hinni, hogy mindezekért valamely természetfeletti felel ami persze "téged is szólíthat" ez pedig számos tettet "ragályossá" tehet. A szexuális parafíliák, as sorozatgyilkosok módszerei és az okkult baromságok is hasonló módon terjedtek. 

Fontos tudni, hogy az újságokban nem csak hírek jelentek meg, hanem irodalom is. Mint ahogy a rádióban is mentek rádiójátékok. A fantázia, a tudatos átverések és az igazság világa pedig sok esetben könnyen összemosódott. És sok esetben a fikciót valóságnak hívő emberek kapcsán megindult akár a tudatos átverés akár az, hogy "nem vagyok vele egyedül" alapon elkezdte követni a veszélyes példát.

Mondanom sem kell, hogy ez a tendencia ma is folytatódik, és erre könnyen kihegyezhetünk egy kalandot. De akkor és ott ez még nagyobb újdonság, ma már nem meglepő. És persze pár újság annak is örül, hogy így újabb hírek, szenzációk születnek. Érdeekes lehet egy olyan riporter storyja aki remekül tudja befolyásolni a riportalanyokat olyan irányba, ami később újabb híreket, szenzációkat termel. 

De éppen így követhető mintát jelent az is, ha egy cikksorozat például kábítószerekről számol be, amik sok szempontból "remek alternatívát" jelentenek az alkohol kiváltására. Ez a minta is könnyen vállik globálisabbbá és a karakterek környékét érintő problémáva. A droggal együtt pedig jöhet számos olyan tradíció ami használta az adott tudatmósító szert. A szesztilalom ebből az irányból is lehet veszélyes.

A tendenciát tovább rontotta egy tényező: Sokan szinte bármit elhittek az újságnak, a rádiónak. Pár évvel a szesztilalom után jött is egy remek példa, ahol egy rádiójátékot tekintettek hírblokknak és sokan komolyan hittek a marslakók inváziiójában. Mielőtt ebből gúnyt űznénk nem szabad elfeledni egy apróságot: Ma sokan ugyanígy hisznek "az Internetnek". A rossz nyelvek szerint van aki úgy gondolja a mesélő meggyőzésére jók az internetes kiegészítők is. Pedig a kalandmester számára a te szavad is lehet olyan értékes, mint bárkié aki kiegészítőt ír. Pár ötletet, támpontot adva viszont megkönnyíthetjük a KM munkáját...

 


You don`t have permission to comment here!

Útvonal

Aktuális gondolatok

Ha saját szerepjátékot alkotnál, legyen az első kérdés az: Van-e valami olyan játék, amivel játszanál, de nem elérhető a piacon?

Bejelentkezés

Bejelentkezés

Kereső