Print
Category: Asztali Szerepjátékok
Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive
 

Emlékszem. Volt egyszer két akció. Az egyiket Mindenkinek néven hirdette akkor még a MATÁV, a legnagyobb hazai vezetékes telefon szolgáltató, a másikat Mindenkinet néven az Internet szolgáltatást kínáló leányvállalatuk. Akkor még MATÁVnet volt talán a név, később Axelero, majd később T-Online. Most meg a T-Home brandbe olvadt bele ez a csomag is. A két kedvezmény lazán ugyan, de összetartozott. Lazán, hiszen éjjel a helyi díjazású hívásokra, és a betárcsázós Internet ilyen volt, hívásonkénti maximum 150 Ft-os díjplafont is bevezettek. Azaz 30 nap alatt, ha nem szakadt meg a kapcsolat csak 4500 Ft lett volna a telefonszámla Mindenkinek opció nélkül. Aki csak 20* hívta az Internetet egy hónapban, annak 3000 Ft is elég volt, és ugye a Mindenkinek pont erre az időszakra jelentett havi 4000 Ft átalányt. Estétől reggelig lehetett letölteni olyan sebességgel amit ma már csak korlátozás esetén tapasztal az ember. Ha egyetlen megabyte letöltéséhez szükség volt mondjuk 4 percre, akkor mondjuk 15 megabyte zene, vagy éppen szabálykönyv jött le egy óra alatt. Csakhogy a legtöbb szabálykönyv nem 15 megabyte volt, hanem a többszöröse. Az automatikus folytatás nem volt meg mindenhol. Sokszor manuálisan kellett kérni az újra küldést a kor chat rendszerét az irc-t használva. Ott ülsz órákat a gép előtt... A chatelésre használt irc kliens szinte kötelezően előtérben.

Persze a chatelés, mivel nem volt sem színes, szagos smiley, sem a HTTP protokol hatalmas plusz terhe, és már eleve fenn voltál a chat rendszeren nem lassította a letöltést vagy feltöltést. Az ircnet #szerepjatek csatornája, vagy a dalnet #adnd esetleg #shadowrun csatornája nyitva volt, és ha szerveződött valamilyen csapat, akkor irány át a játékra fenntartott csatornára. Barátunk volt a copy+paste. Mert ugyan akár 1-2 kilobyte adat átvitelét is igényelte, de egész szép leírásokat vitt át a karakterünkről. És észre lehetett venni, hogy chaten, ahol egymás arcát nem láttuk, mindenki el tudta hinni a 40 kilós srácnak, hogy ő 150 kilós barbár, a 130 kilós maci alkatú kalandmesternek is jobban sikerült átadnia a boszorkány szépségét. A csak töltsük el valahogy az időt, bár a szerepjáték az asztal körül jobb helyzetből hamar az lett, hogy észrevettük: Ennek is vannak előnyei. Részben amit írtam, hogy az olvasottakat képzelte el mindenki és nem azt amit a szemével látott. Részben viszont az is, hogy a dalnet nevezett csatornáin eléggé nemzetközi közösség gyűlt össze, nagy merítésből lehetett a játékstílusunkhoz megfelelő játékost választani.

Hogyan dobtunk kockát? Volt ahol az irc kliensünkbe (általában mirc) került be valamilyen egyszerű script, volt az, hogy a csatornán ezt a szolgáltatást nyújtó bot (chatrobot) is szolgált. Kialakult persze egy olyan szokás, hogy akár letöltésre, akár renderelésre várt az ember, azonnal lehetett ircen játékot keresni. Persze kicsit lassabb. Persze, nincs meg annyi metakommunikáció. Persze nem iszunk előtte / utána együtt, sőt még közbe sem. Kicsit nehéz is lenne, mert magyar elf, svéd törpe, a japán paladin és a redneck varázsló ritkán fordulna meg ugyanott. És persze, ahogy ma az a természetes, hogy az egész napos naplopás alapjai azok a böngészős játékok amikkel azért kell játszani, mert valaki meghívott oda, és neki bónusz, és nem hagyod cserben a havert... Akkor nem jókora flash fileokat töltött le az ember jó volt neki a chaten folyó megannyi játék is. Persze a mostani böngészős játékokból is van olyan ami nem húz fel azonnal, legalább 2 hétig játszható, ajánlható is. Én segítek másnak, hogy játszok, te meg segítesz nekem, csak katt a linkre. Csakhogy a chaten folyó AD&D vagy M.A.G.U.S. akár évek, vagy évtizedek után is friss tudott maradni. Shadowrun, Call of Cthulhu, stb meg pláne. 

Az irc persze kikopott a divatból. A jól bővíthető nyílt szabványra épülő megoldás nem volt vonzó, mert aki ismert pár parancsot előnyben volt, és a legtöbb embernél nem volt sok vizuális effekt. A Microsoft Comic Chat néven ismert hírhedt klienst kivéve. Ott viszont nem mindenki ugyanazt látta és hát nem is volt egy túl okos rendszer. Jött a skype, és jöttek a különböző virtual tabletop megoldások amik közül a roll20 egészen mainstreamnek mondható. Megjelent a mikrofon, ami sokszor gyorsította a játékmenetet, a copy+paste viszont nem jellemző vele, és nehezebb párhuzamosan, több szálon mesélni, mert a privát üzenetek kezelése is nehézkesebb így. Majd jött a video is, és a  40 kilós srác immár virtuálisan sem nézett ki 150 kilós barbárnak, és az online játék előnyeiből sokat elvesztettünk. 

default daz supergirlJött a felvetés. Írhatnánk arról is cikket, hogy mi kell hozzá. Ezer éves chat program, az olvasás képessége, és némi képzelőerő. Ugyanis itt nincs meg az a támpont, hogy a boszorkányt, a barbárt és a hős lovagot is a kalandmester ábrázatával képzesz el. Legalábbis ezt mondanám. De hamar jön rá a válasz: Nana, ahol van mikrofon nem kell tudni írni olvasni. És igaza van. A képzelőerő helyett is javasolja a karakterképek használatát. Amikor pedig karakterképhez a DAZ Studio-t ajánlom, akkor bedob egy alap terméket és megnyomja a render gombot és ez itt baloldalt lesz egy jó D&Ds varázsló. Én meg hiába mondom azt, hogy nem kéne. Még azt is, hogy miért nem kéne. Ha nincs karakterkép akkor leírást nem talál hozzá, ha viszont van akkor sokszor csak egy színésznő képe.

Mégis kiderül: Olvasni tudni, képzelőerővel rendelkezni nagyobbrészt opcionális. Szeretném azt mondani, hogy normális karakterrel rendelkezni nem ártana, meg kell csapat és kell mesélő. De mesélő nélkül megoldják. Szóval kell legalább egy másik ember. Csakhogy amikor ennek kapcsán valaki rám mutat, akkor máris jön egy csomó olyan feltétel, hogy mi kell ahhoz, hogy nálam játszhasson bárki is. Hogy az adott csapatba beleférjen. És nem, nem elég az, hogy a defaulthoz képest kicsit testreszabja a fenti képet. 

daz erdopille supergirlNagyon nem. Ugyanis, bár a különleges karakterekkel nincs bajom, az „erdőpillével jöhetek?” kérdése megtámogatva egy kellően jellegzetes képpel nem lesz népszerű opció nálam, amikor az étlapon Call of Cthulhu van és Shadowrun. Valahogy azokba nem fér bele a koncepció. Szóval online sem árt az, hogy legyen játék amibe beszálsz és legyen benned némi hajlandóság a kompatibilitásra. Ha pedig azzal hívsz másokat, hogy meglátják milyen jó lesz, mert a csapatod alkalmazkodik, akkor például előnyös tulajdonság lehet az őszinteség. Ha chaten, célprogramot használva, skype hívásban asztali szerepjátékot játszol, akkor döntően az adott említett kommunikációs csatornán kívül pontosan arra lesz szükséged, mint amikor az asztal körül ülve játszod ugyanazt. Persze a kommunikációs csatornához a billentyűzet, a monitor, vagy a mikrofon esetleg a webkamera is hozzátartozik. Felesleges lenne ezt túlmagyarázni. 

Hits: 27900

Comments on IRC-től a Roll20-ig, asztali szerepjáték online

icdadmin
icdadmin Teszt komment 6 years ago
loader
loader
Attachment
Please login to comment

TheElf JomSocial Avatar   09.09.2017 15:36
Yes No Nyarlathotep said :
Mondjuk a levétel az már kevésbé kellemes. BDSM erdőpille... smile


Emlékszel a régi cikkre... Vérpisti helyet Vérklári? Na nekik az való :)

https://kalandmester.com/15-kategoria-hu-hu/szerepjatekok/66-verpisti-helyett-verklari.html
 
Nyarlathotep JomSocial Avatar   09.09.2017 15:34
Yes No Mondjuk a levétel az már kevésbé kellemes. BDSM erdőpille... smile
 
TheElf JomSocial Avatar   09.09.2017 15:51
Yes No Hopp... Az erdőpille még pont az a méret is ahol elképzelhető a szigszallag, mint ruhaanyag, mert nem kell belőle túl sok... Csak sok FPvel álljon neki a levételének. :)
 
Nyarlathotep JomSocial Avatar   09.09.2017 15:32
Yes No Az a ruha nagyon kemény. smile Pont van olyan szigszalag a fiókomban amiből ha kihúzok pár csíkot már meg is van. smile
 
TheElf JomSocial Avatar   09.09.2017 15:34
Yes No Van amikor azt mondják „olyan rövid, ha meghúzod a rojtját az már fáj”. Na a szigszallag meg úgy ragad, hogyha meghúzod a „ruhát” az már fáj.
 

You don`t have permission to comment here!

This website uses cookies to manage authentication, navigation, and other functions. By using our website, you agree that we can place these types of cookies on your device.