Print
Category: Asztali Szerepjátékok
Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive
 

Miért is lehet érdekes az asztali szerepjáték egy FRPGsnek? Őszintén szólva a válasz elsősorban az, hogy attól függ. Alapvetően kétféle végletet is ismerek. Az egyik ajánlat úgy kezdődne, hogy játszhatsz azokkal, akikkel nem akarssz, és játszhatsz úgy, ahogy nem akarsz. A második magyarázat viszont az eszközökről szól. Hogy miért említem meg egy kedvcsinálóban az első magyarázatot? Mert azzal kapcsolatban oly sok FRPGsnek van tapasztalata, nem árt egy kicsit elhatárolódni ettől az iránytól. A második pedig azért fontos, mert ha nem is kötsz ki az asztal mellett, hát FRPG szempontból is hasznos elolvasni az ismertetőt. Nem fogok viszont arról papolni, hogy a szerepjáték melyik válfaja az igazi szerepjáték, még a LARPot sem fogom leszólni, sőt.

Az asztali szerepjáték könnyen kezd rossz pontokkal. Facebookon betérsz a Magyar Szerepjátékosok Közösségébe, tanácsot kérsz, csapatot keresel lesz pár ordító hülye aki leolt, hogy "Ez a csoport NEM arról a fajta szerepjátékról szól". Hiába lesz aki utána jelzi, hogy de arról is szól, legyen szó FRPGről, MMORPGk heavy RP guildjeiről, LARPról. Később idéznek valakit aki szerint a mai fiatalok nem tudnak olvasni. Furcsa az, hogy nála már 3 bekezdés túl sok olvasnivaló, a fiatal FRPGs pedig ennél hosszabb reagokat szeret olvasni. Meg persze rengeteg könyvet. Majd jön pár nagyarc, aki az FRPGs csoportokban is kinyilatkoztatja azt, hogy az asztali rendszerben az igazi. És különben is kell a kaland, a romantikázás csak azt pótolja. Oda pillantasz egy asztali játékra és látod valami táblán dobál figurákat, és az "ütöm, félhátulról, +2vel" szintű mondatok hangzanak el. Egy 5 perces harcot 5 óra alatt, egy 5 órás városnéző túrát 5 perc alatt játszanak le, a karakterek kapcsolatai, személyisége halványnak tűnnek, te pedig azt mondod köszi nem. 

Ugyanezek az okos emberek azt mondják, ha egy asztali szerepjátékokkal foglalkozó ember észreveszi mondjuk azt, hogy nem egy fórumos játékban gyakori, hogy a szex is központi téma, és vannak perverz karakterek, van erre igény, és ha már az ezt kedvelő játékossal is akarnánk nyújtani valamit, hát építő kritika helyett "fúj, ez szexista, hogy elriasztja őket" a válasz, anélkül, hogy kíváncsiak lennének rá, mi megy mondjuk egy Las Vegas prostituáltjainak életére is fókuszáló FRPG oldalon. A ti toborzásotokra elhangzik a tuti recept a többi asztalis felé: "Te is voltál fiatal", és ő ezzel a sárga Vico kazetták Zs kategóriás akciófilmjeiben látható ész nélküli öldöklés szerepjátékos megvalósítására utal. Mi pedig, ugyan a Call of Cthulhu világa kapcsán úgy gondoltuk a mai fiatal nem volt ott az 1990es években, így nem árt cikket írni akár a magyar helyzetről, akkár a technikai fejlődésről, és Vico kazetták erőltetésének maximum az ilyen leírásban van helye. 

A szerepjáték szórakozás. Mindenki szeretné jól érezni magát, és az egyik legegyszerűbb megoldás az, hogy egy kicsiit más bőrébe bújunk,  és ezzel elégedettek is vagyunk. Van aki Vico kazettás akcióhős bőrébe bújva érezné magát jól, mert az menő, jön a sikerélmény, és cool... Van aki a dubajozó, vagy éppen Las Vegasban dolgozó luxuskurváéban ezért játszik kurvás FRPGt. Nos az utóbbi esetben a "hátulról", nem a labirintus térképén figurákkal bemutatott, hatékonyabb öldöklést ígérő harci helyzet. Még akkor sem, ha az ilyen játékban előforduló helyzetet egyeseknek nehéz elképzelni. A következő pont az, amikor nem a felöltött bőrben érzed jól magad, hanem a sajátodéban. Részben a barátok miatt, részben pedig azért, mert a többség értékeli a játékodat, szerintük jó az amit csinálsz. Egy közösség elismert tagja vagy. 

Ehhez az egyik irány az, hogy jól írsz, FRPG játékosból még író is lehetsz, nem ritkán jobb, mint az asztalis közösségben megszólaló, mindenkit fikázó, pár megjelent novellán túl lévő emberke. A másik irány, hogy a szerepjáték terén vagy igényes, egyre érdekesebbek, részletesebbek, jobbak a karaktereid. Ehhez nem árt a részletes világleírás, de az sem, ha a cselekmények, történetekk hatására formálódik a karakter. Egy idő után felmerül az, ha valós időben reagálnál, akkor a karaktered mit tett volna, arra a másik is reagálna. A szép hosszú reag lassan és időnként nem mindig jó. No nem baj. Van chat, akár az oldalon, akár Facebookon, akár ott a skype. Lehet a chaten is elintézni az in character beszélgetést, cselekvést, stb. láttatok már ilyenre példát. És ebből is meg lehet írni a reagot. 

Ha egy idő után úgy gondolod, hogy egy-egy sok szereplős kaland kapcsán a megbeszélt időpont, a valós idő már jobb, mint a bizonytalan várakozás, és ezért chat vagy skype hívás lesz a megoldás, már nagyon közel vagy az asztali szerepjátékhoz. Kiváltképp akkor, ha ez egy mese, és van egy mesélő / kalandmester. Vagy, ha az oldalon amúgy is van pontrendszer. Vagy, ha egyszer a fórum talin is pörög tovább a játék egy asztal körül. Hogy a szabályok nem túlbonyolítottak? Az mellékes. Hogy nem tologatsz figurákat? Az is. Hogy a karaktered számára a hátulról nem a + sok támadásról szól? Még mindig az asztalihoz vagy közel. 

Ha minden karakter másfelé van, azt könnyebb fórumon kezelni. Kevésbé rossz a várakozás, mint akkor, amikor 6 játékos közül eggyel foglalkozik a mesélő, a többi pedig nem tud mit tenni csak vár. Mert tehetsz mást, majd akkor írsz reagot, amikor te is kaptál. Ha viszont sok irányba kellene keresztbe várni, és ez nagyon vontatott lenne, már-már megállítaná a játékot? Hát segít az összehozott társaság, a chat, vagy az élő szó. 

Az asztali szerepjátéknak van még egy trükkje. A világleírást többnyire akár könyvben is elolvashatod. Részletesebb a leírás, sokszor eleve jó és tartalmas játékra tervezett világ, és éppen úgy elfér a könyvespolcodon, mint oly sok regény. Idővel egyszerű játékból, a haverokkal való összeülés indoklásából akár komoly hobbi is lehet. Ami kapcsán sokan maguk alkotnák meg a világleírást, és a karakterek képességeit leíró szabályokat. Ha pedig a hobbiból készült megoldás sokakat érdekel, akár könyvben is megjelenhet. A gond éppen az, hogy nem mindegy mi jelenik meg, a tabuk, a vélt vagy valós társadalmi igények sokmindent meghatároznak.

AD&D ErinyesDe úgy érzem, hogy egy jó játék, az ahhoz kapcsolódó világ kapcsán nem árt figyelembe venni, hogy nem a D&D megjelenésének évében járunk. Azóta megjelent az Internet, sokan Fórumokon játszanak, mások MMORPGk serverein. Nem bölcs dolog az, ha egy szerepjátékosoknak szóló kiadvány megfeledkezik erről, és egyes médiumokat használó szerepjátékosokat meg sem próbál megszólítani. De ezzel máris felmerülnek nehézségek. Ilyen téma a szexualitás témája, ami a fórumos játékban természetes, az asztali játék során sokak számára idegenül hat. Egy olyan játékban ahol a fórumon lejátszható jelenetek és az asztali szerepjátékként lejátszható jelenetek váltják egymást máris összetettebb a kérdés. Az asztali szerepjátékok történetében nem egy olyan faj, kaszt, stb. volt ami épített a szexualitásra. D&D és AD&D esetében a Succubus, de a 2. kiadásban az Erinyes esetében is felmerült ez a lehetőség, a M.A.G.U.S. esetében a boszorkány, hogy csak néhány példát mondjak.

Vagy éppen az általam igencsak kedvelt Shadowrun 3. kiadás kapcsán mind a pornográfia, mind a prostitúció előfordul több esetben is, igaz sokszor a szervezett alvilághoz, a bandákhoz, az ezek által is befolyásolt környezethez kötve. A téma említését nem mondanám példa nélkül állónak. Mégis az asztali szerepjátékosok egy jelentős része felhívja a figyelmem, ez más a fórumon, más chaten, más élő szóban. Ugyanaz a lány, aki fórumon szadista dominát játszik, örömmel mosolyog akkor, ha egy medieval fantasyban felmerül egy "perverzebb hóhér", egy könyvben vagy weboldalon látható illusztrációra akár szexizmusként hivatkozhat. Szerintem a lehetőség adott. De igen ritka az FRPGken belül szexualitásra fókuszálók, és a hasonló témák említése kapcsán reflexből szexizmust kiáltó harcos feministák átfedése. Sőt, az szerepjátékos lányok között több antifeministával találkoztam.

De tudok olyan lányt is aki fórumon is mesél, asztalit is. És egy hosszabb játék során éppen azt mutatta be, hogy a nőket felszabadító feminizmusból, hogy lett egy olyan elnyomó értékrend, ami a nőkre akarja kényszeríteni, hogyan ne legyenek nőiesek, mert az "tárgyiasítaná őket", hogy lett ez kirekesztő. Nála a szex és a politika egyszerre volt téma. A Vico kazetták akcióhőseit idéző esztelen mészárlást rendező asztalit játszó pasiknál a tizede kiverte volna a biztosítékot, merthogy szexista, mi több pornográf. Nem egy lány játékos, ha asztali szerepjátékba kezd, akkor így alkot karaktert. Akadt olyan, hogy ha már az asztali szerepjátékból rendeznek (értelmetlen) versenyeket, 4 lány 2 fiú felállásban elmentünk. De a csapat mind a 6 karaktere más-más hozzáállású boszorkány volt. Igen az a kaszt, ami bizony a csábítást, a szexualitást eszközként használja. És igen, a boszorkány mindig női karakter. Nos a lányok sorra adták az ötleteket, hogy az adott karakter hogyan lehetne színesebb. A történetben a szexualitás szerepe, akár hangsúlyos volt, sokszor a perverz karaterek is pozitívak voltak szerintük. Mert ez a történet, a karakter része, nem öncélú, a szereplőket tárgyként kezelő pornó. 

A szexualitás, a harc szerepe, a politika szerepe, sok részlet, a cselekményekre és a párbeszédre jutó idő aránya, mind-mind igények, amik függetlenek lehetnek attól, hogy asztal körül játszol, skypeon, chaten vagy fórumon. Az, ha egy játék ebben nem az ízlésed szerint való, nem a médiumon múlik. De amikor egy új médiumot próbálsz ki, legyen az akár asztali, akár chates, vagy új világot, új szabályokat, igyekezz mindig jelezni mire lenne igényed, és mi az ami zavarna. Ha ebben egyet tudsz érteni a csapatoddal akkor a játék jó eséllyel működni fog. A szerepjáték legtöbb válfaja közötti határok így nem tűnnek majd élesnek...

Hits: 15464

Comments on Asztali szerepjátékokról, FRPGseknek

Be the first to comment
Please login to comment


You don`t have permission to comment here!

This website uses cookies to manage authentication, navigation, and other functions. By using our website, you agree that we can place these types of cookies on your device.