Sok helyről ismerjük a hasonló ábrákat. És nagyon könnyű rájuk hivatkozni, hiszen van sok felhasználó szóval nyilván reprezentatív. Nos a D&D-hez kapcsolódó megannyi hivatalos felületen is van sok felhasználó, ott meg 100% az arány. Viszont egyik sem reprezenetatív. És ennek alapvetően több jó oka is van. Az egyik abból ered, hogy más-más rendszerek kedvelői más-más arányban vesznek igénybe a Roll20-hoz hasonló platformot. Mondjuk azért, mert az adott rendszert nem támogatja a Roll20, és az adott rendszerhez eleve nincs szükség hasonló "virtual tabletop" megoldásra.
A storyteller játékosok elenyésző része vágyik battlematre, ennek kapcsán fog of war támogatásra, generikus fantasy tilesetekre. Miért? Mert a rendszerhez nem kell. De tök jól jön az, ha a karakterek által is olvasható hírekhez jó a fájlmegosztás, amiben viszont sok VTT megoldás nem lesz annyira erős. Ha pedig az ilyen igényekkel rendelkező játékosok kisebb arányban használják a Roll20 megoldásait, nagyobb arányban maradnak Discordon, Skypeon, stb. akkor a Roll20 kampányokról szóló ábra már nem is lesz a szerepjátékosok összességére nézve reprezentatív.
A D&D-t online játszóknak valószínűleg legalább 30-40%-a köt ki Roll20-on. A Storyteller és Storytelling system kedvelői körében valószínűleg 10% alatti az arány. De amikor ezek az eszközök a Shadowrun rendszerét sem igazán támogatják, ahhoz megfelelő assetek sincsenek, így keveset tehetnek hozzá a játékhoz, hátrányuk van, akkor nem meglepő az, ha itt is mások az arányok. De az igazi baj nem erről szól. Az igazi baj arról szól, hogy a fenti ábra már a Roll20 felületén játszott játékokra is csak korlátozottan igaz.
Ennek viszont alapvetően két oka is van.
Sok olyan tartalom van, rövidebb modulok, amiket a Roll20 felületén le lehet játszani 1-1 nap alatt. Itt a D&D kapcsán rendszeresen megjelenő erre való tartalmak megjelennek. Más esetben viszont akár D&Dnél, akár más játéknál lennének hosszabb kampányok, ha a csapat RL problémák miatt nem válik inaktívvá. Csakhogy a rövidebb kampány hossz és az egyszeri kipróbálások (pl. Stranger Things miatt) kapcsán produkált számok nem jelentenek hosszabb távon valódi piaci részesedést, népszerűséget. Bármennyi problémám is van a Vampire: The Masquerade játékkal, azért be tudom látni, hogy egy ottani hosszú krónika kapcsán az 1000 óra játékidő vs. egy mesélő 50 darab 2 órás rövid mesélése közül az előbbi összességében több.
És a sok rövid játékot támogató lehetőségek egyedül a D&D esetében hangsúlyosak, így a hasonló statisztikában a D&D így eleve jelentősen túlreprezentált lesz. Az aktív percekről viszont nem kaptunk statisztikát.
De ez csak az egyik probléma. A másik problémát egy meme idézésével tudnám felvetni. Gondolom ismered a képet a Facebookról?
Hogy a fenébe került ide egy mém? Úgy, hogy majdnem pontosan erről a jelenségről van szó. Majdnem, mert sok esetben a meme készítése nem is engedélyezett felhasználás, nem is szabad felhasználás és a kép eladhatóságát rontja. Az 5E kompatibilis rendszerek viszont az OGL alapján jogtiszták. De a lényeg az, hogy az összes ilyen 5E compatible rendszert D&D 5-nek számolni olyan, mint a mémmé vált kép összes ügyes felhasználása kapcsán kizárólag a fotós kreativitását dícsérni, mintha az összes jó vagy rossz szöveget is ő találta volna ki.
Ennyire azért ugye ő sem kreatív... Ugye? A kép viszont stock fotóként jóval nehezebben eladható, hiszen immár nem az eredeti jelentését hordozza. Én sem használnám fel reklámként, nem vennék licencet arra, hogy felhasználhassam. De szabad felhasználás keretében bemutatni, beszélni róla, pont erre a folyamatra rámutatva és kritikaként megjegyezve, hogy a lehetőségeket itt nem a fotós ismerte meg megtehetem.
Nem titok, nem szeretem a D&D 5-öt. Ehhez többek között a faji módosítók, pár kaszt képessége, stb. hozzájárul. Piszok sokan akartak meggyőzni arról, hogy jó lesz, aztán amit a meséik kapcsán látok az sokszor nem csak nem jó, de nem is teljesen D&D 5E. Mert eltérhetnek tőle. Mert a hp kapcsán pár dolgot értelmes ember nem úgy játszik szerintük, mert az inspiration szabályt máshogy kezelik, sok mindent eleve nem keresgélnek elő, mert az alapokra építeni és tippelni egyszerűbb...
Adott az SRD. Amire szabadon építhetsz más rendszert, ez jogtiszta termék lesz, ha a világot nem lopod hozzá. Ha pedig engedély nélkül használsz ugyan világot, de házirendszerekért, hobbiprojektekért nem szólnak az is működik. Szóval van az 5E compatible irány, amiben nem csak a D&D fér bele. Hanem minden olyan fejlesztés ami azokat célozza meg, akiknek a D&D egyik vagy másik hibájából elegük van, és az 5E compatible irányon belül ugyan, de sok szempontból elég más játékot játszanának.
Mi az a pont, amíg ezt D&D-nek számoljuk és e független alkotók érdemeiért a D&D-t dícsérjük, és mikortól mondjuk ki, hogy egy képet jól használó összes meme kreativitásáért sem egy fotós felel, így a teljes 5E kompatibilis ökoszisztémát sem szabad D&D 5-nek nevezni? Ha pedig sok leírt marhaságra, akár a trasure kapcsán, azt mondod normális ember nem úgy játssza, akkor vajon a D&D a leírt rossz szabállyal jó, vagy amit te játszol az már inkább egy 5E kompatibilis homebrew, mint igazi D&D?
És ez a kérdés az ami alapvetően meghatározhatja, hogy mit is gondolunk a D&Dről.