User Rating: 3 / 5

Star ActiveStar ActiveStar ActiveStar InactiveStar Inactive
 

Article Index

Vezetőség, jogok, elhibázott viselkedés

Azonban a cég korábbi negatív eredménye, a konfliktusok okán csupán "mi lett volna ha" szintű találgatás lehet megtippelni, önmagában hova vezetett volna a Dungeon és a klubok látszólagos sikere, ugyanis ahogy várható volt, megérkezett a következő botrány a kiadó háza táján. Aki azt gondolta, hogy ezzel a M.A.G.U.S. egyedül van, hogy csak a M.A.G.U.S.-nál változik ezzel a rendszer és a világ az alaposan tévedett. Az SPI ügy, a társalapító kitúrására törekvés a Basic D&D körül éppen olyan természetes, mint a mostani bűnbak keresés. Ne feledjük azonban: Gygax volt az aki a filmes jogok érdekében háttárbe vonult, és minden figyelem nélkül hagyta az adósság felé rohanni a céget. Az új ötletek, új termékvonalak akár sikert is hozhattak volna, az adósság pedig (mint látjuk) sikeres stratégia esetén akár visszafizethető is volt. Ez pedig sok szempontból jó hír.

Csakhogy azt is lehet mondani, hogy a vásár után minden kofa okos. Hogy ekkor sokan nem tudták, hogy merre az arra, hogyan lesz ebből sikeres cég. Márpedig ez konfliktusokhoz vezet, amik megjelenésére már egy ideje számítani lehet. Nem meglepő, ha azt mondom a TSR sem volt egy túl sikeres cég. Ha Gygax urat oly sok más konfliktusokba kerülő azokat teremtő alkotókhoz hasonlítjuk, nem feltétlenül járunk messze a valóságtól. Mindenesetre ez a minta sem egyedi. Bár ezek az összegek nagyok voltak, könnyen válhattak aprópénzzé. Csakhogy ehhez meg kellett érteni pár változást. 

A nyolcvanas évek közepe táján a Geekek már messze nem csak a D&D és a Wargamek bűvöletében éltek. Bár korábban is volt D&Dre alapuló játék mind nagygépekre, mind korai játékonzolokra, és egy független fejlesztés is épült erre, ami később már nem kapcsolódó brand alatt jelent meg, de a 80-as évek már az elérhető számítástechnikáról is szólt. Oly sok geek otthonában volt jelen a Commodore 64, hogy a számítógép hirtelen mainstream lett. Hogy ez mit jelentett? Részben azt, hogy az átlag geeknek kevesebb ideje és pénze jutott szerepjátékra. Részben pedig azt, hogy AD&Dre épülő programot is el lehetett nekik adni. De erre sajnos várni kellett még egy kicsit. De a licencek értékesítése egy érdekes bevételi forrás lehetett. Volt merre menekülni, és volt hol megfogni a költségeket. Ezt viszont ott és akkor kevesen mérték fel.

Igen, az SPI story kapcsán az elveszett lehetőségek között pont a piackutatás volt amit hangsúlyosan kellett említenünk. Így aztán a megoldást sokan bűnbak keresésben, ellenségeskedésben, személycserékben látták.

A pénzügyi krízis kapcsán Gygax kezdeményezte Blumes leváltását, aki viszont (sokak szerint bosszúból) eladja Williamsnek a részesedését a cégben, aki immár nem csak a cég vezetéséhez értő, azt belülről ismerő vezető, hanem meghatározó tulajdonos is lett. Emlékszünk mit mondtam a trójai falóról? Tény, az hogy egy profi üzleti vezető pontosan tudja, hogy a növekedés mikor fedezi a pillanatnyi hiányt. Azaz a kezdeti "befektetési ajánlat" során megismert hír (adósság, érdektelen játék, befektetőt keres) helyett itt egy jelentős növekedési potencállal bíró céget ismert belülről, és lehetősége volt azt birtokba venni. Az eladást megakadályozni próbáló Gygax a jogi hercehurcát elveszítve úgy dönt, kiszáll, ő is eladja a részét a TSRből, ezzel pedig a TSR és a D&D / AD&D történetében egy újabb korszak kezdődik. Loraine Williams a játékok világától idegen cégvezető hölgy pedig nem új befektető lett a cégben, hanem a cég új tulajdonosa, aki csupán a korábbi részvényeket vette meg. Hogy mire jut a TSR a Williams korszakban? Mire jut a D&D egy a játéktól, és a játék körüli harcoktól idegen befektető keze alatt?

Ez a korszak a már nem is annyira távoli múlt, aminek kapcsán számos történet már sokak számára ismerős lehet. Hiszen ez a korszak már egyrészt a Dragonlance megjelenése után zajlik, másrész pedig ebben az időszakban már ki lehetett jutni Bécsbe, és onnan eljutott hazánkba is pár importált szabálykönyv, elkezdtek megjelenni a kalózfordítások. Az immár a vasfüggöny mögé is elérő nemzetközi terjeszkedés mellett sok más pozitívum volt ebben az időszakban, és eleinte még a szerepjáték terjedése volt a meghatározó. Akik igazán korán ismerkedtek meg az országban a szerepjátékkal, azok ezt a korszakot ismerhették meg. Azaz a Williams era elejének már lesznek magyar vonatkozású hírei is. Nem árulok el nagy titkot, ha azt mondom a Willams éra jelentős része a TSR sikeres időszaka volt, ám később ez hozta a bukást az önállóság elvesztését is, hála a szerepjátékok visszaszorulásának, a kártya terjedésének, és a minőség mélyrepülésének. Érdemes a cikk következő oldalán tájékozódni ezekről, és a D&D, AD&D történetét meghatározó számos más fontos eseményről, beleértve a TSR "csődjét" és Wizards általi bekebelezését is.

Comments on Egy kis D&D történelem

Be the first to comment
Please login to comment

You don`t have permission to comment here!

Kereső

Bejelentkezés

Útvonal

Cookie kezelés

Aktuális gondolatok

Ha saját szerepjátékot alkotnál, legyen az első kérdés az: Van-e valami olyan játék, amivel játszanál, de nem elérhető a piacon?

This website uses cookies to manage authentication, navigation, and other functions. By using our website, you agree that we can place these types of cookies on your device.