User Rating: 3 / 5

Star ActiveStar ActiveStar ActiveStar InactiveStar Inactive
 

Article Index

A D&D 5. kiadásának születését figyelemmel kísértük. Az első pillanatban is kétségek merültek fel a rendszerrel kapcsolatban. Egy hibát leginkább az tud kiküszöbölni aki képes is felmérni a hibákat. Márpedig a fejlesztő csapat számos alap embere is túlzottan a Dungeon Crawl-ban gondolkodott. Ezzel együtt pedig eljutottunk oda, hogy leginkább azok a játékosok kerültek döntő többségbe a D&D játékosai között, akiknek ez az irány tetszett. A többiek számos más játékot találtak. Tény, hogy a D&D 4. a kevesebb vérpisti builddel akár kicsit szerepjátékosabb is lehetett a korábbi kiadásoknál, de még mindig nem volt az igazi. A pontosan kimért taktikai kihívások nem sok lehetőséget adnak arra, hogy a játékos kijátsssza a karakter hibáit, tapasztalatlanságát. Hiszen a cél a hatékonyság lennne.

A karakteralkotás itt is jelentős részben a versenyképes buildekről szó egy koncepcióból eredően kicsit gyengébb karakter. Rögtön kiderült az, hogy az 5. kiadás kapcsán is fontosabb a vélt vagy valós egyensúly, mint akár a világot jól leíró játék, akár a szabadság, sok szempontból a sokszínűség. Így pedig vannak komoly kétségeim. Nem nehéz észrevenni azt, hogy a faji módosítók kapcsán alapvető dolog, hogy minden faj gyengébb az embernél, még a saját erősségét tekintve is. Ez pedig nem túl jó hír a világhűség kapcsán. 

A sokkal nagyobb probléma, hogy akiket vissza akar hódítani a D&D azok már más játékkal játszanak. Vajon miért kezdenének el újra D&D-t játszani, ha a fő üzenet elsősorban annyiról szó, hogy a D&D 5. kiadás egy kompromisszum, hogy mindenkinek jó legyen. Csakhogy az elvesztett játékosok már találtak olyan játékot, ami nem kompromisszum. A vérpisti nem fog visszatérni, mert nem lehet annyira tápolni, mint mondjuk akár Pathfinderben. De van egy másik csoport, aki a világhoz hű játékot kedveli. Itt a különlegesen ügyes lények embernél rosszabb ügyessége lesz az, ami miatt inkább egy másik ismert rendszert keresnek. Akik úgy döntöttek hogy a Dungeon Crawlhoz jó a számítógépes játék is, nem akarnak sokmindent megtanulni ismét vaskos könyveket látnak. 

Könnyen elképzelhető, hogy aki az előbb említett csoportokhoz tartozik, az nem fog a D&D-re visszaváltani. Így pedig a D&D 5. kiadása sok embert nem fog visszahódítani. A D&D amikor elvesztett sok játékost, akkor komoly hibák, hiányosságok kellettek a váltáshoz. Az kellett, hogy a játék amire váltottak lényegesen jobb legyen az addig ismert D&Dnél. A játékok közötti váltás sok korábban befektetett munka és pénz  Ahhoz viszont, hogy a jelenleg általuk kedvelt játékról a D&D 5. kiadásra váltsanak, éppen a D&D javára kellene, hogy hasonló lényegi különbség alakuljon ki. És hiába mondjuk azt, hogy a bárhol folylatható kaland, az Organized Play események sora így komoly érték, ez nem új játékosok elérésére, vaagy a korábban elvesztett játékosok visszahódítására való igazán, hanem a meglévő játékosok megtartására.

Hiszen gondoljunk egy játékosra, aki a bármikor elérhető játék ígérete miatt inkább az MMORPGk felé nyitott. Számára a sok, de kötött időpontban rendelkezésre álló játéklehetőség visszalépés. Ennél még a raidek menetrendje is kötetlenebb lehet. A D&D pedig sem sikerélényben, sem szabadságban, sem szerepjátékban nem nyújt ilyenkor többet. Miért váltana vissza D&D-re? Rendben: Ha a D&D Orgaized play megfelel vaalakinek és így sokat tud játszani, akkor nem fog olyan könnyen a számítógépes játékok felé váltani. Ha az ez irány 1995ben jelent volna meg, akkor a kártya és a számítógépes játékok térhódítását hatékonyan fékezte volna. De ehhez képest még mindig nagy a késés, és ha a korábbi encounters iránynál jobb is a mostani Organized Play, sajnos még indig nem az igazi storyban sem.

A D&D utóbbi pár kiadását végig kíséri az állítás: 5 óra séta megvan 5 perc alatt, míg 5 perc harc 5 órát vesz igénybe. A harc így feelingre minden, csak nem mozgalmas. Így haarcorientált játékban messze nem tökéletes. Ellenben a szerepjátékosabb iránytól tudatosan távolodik. A D&D pedig ezért van nehéz helyzetben, mert hagyományosan mindig ilyen jellegű játék volt. Lehet arról beszélni, hogy "most már egy két perces csata 2 nap alatti szimulációjára" is van szabály, mint a 2 napig menetelő sereg útját is elintézhetjük 2 perc alatt, de ez nem jelent igazi értéket. 

Comments on Egy kis D&D történelem

Be the first to comment
Please login to comment

You don`t have permission to comment here!

Kereső

Bejelentkezés

Útvonal

Cookie kezelés

Aktuális gondolatok

Ha saját szerepjátékot alkotnál, legyen az első kérdés az: Van-e valami olyan játék, amivel játszanál, de nem elérhető a piacon?

This website uses cookies to manage authentication, navigation, and other functions. By using our website, you agree that we can place these types of cookies on your device.