User Rating: 3 / 5

Star ActiveStar ActiveStar ActiveStar InactiveStar Inactive
 

Article Index

A TSR színre lép

Cavaliers and roundheads gameA Cavaliers and Roundheads volt ugyanis a TSR első játéka. Azt is mondanám, ez volt az első szerepjátékuk, mert már sok szerepjátékos elemet tartalmazott. Vagy azt is, hogy "ez volt akkor kickstarter helyett", mint a közösségi finanszírozás elérhető formája. Legalábbis egy független, friss kiadó számára ez volt "a lehetőség". 1973ban a TSR megalapítása után jelent meg ez az alíg pár oldalas kis füzetecske, a cél pedig elsősorban annyi volt, hogy összeszedjék a pénzt a D&D első kiadásának költségeire. A 36 füzetecske ekkor 3 dollárba került.

Míg a korábban ással közösen kiadott Chainmail-re emlékszik a történelem, mint Gygax első kereskedelmi forgalmazásra kerülő játékára, erre már kevesebben elékeznek. Pedig fontos ez. És itt nem egy magazinba beleférő apróságról van szó, hanem egy önálló szabályfüzetről. Furcsamód a hazai szerepjáték kiadás is szabályfüzetekkel kezdődött, hiszen a Harc és Varázslat rendszere két füzetben jelent meg. De visszatérve a Cavaliers and Roundheads kérdésére:

A játék az angol polgárháborút dolgozta fel, ennek jellemző katonáival. Az alap szabályrendszerhez persze nem sok dolog készült, hiszen eleve csak "átmeneti" terméknek szánták. Ennek megfelelően itt még nem jelent meg sem a campaign sem a "module" (kampány, kalandmodul) kifejezés sem. A konkurrensek viszont használták mindkét kifejezést, sőt valószínűleg Gary Gygax klubjában is elég gyakran előfordult. Az okokért nem kell messzire mennünk.

Amint látható, a korabeli játékok jelentős része háborúkat, háborús hadjáratokat dolgozott fel. Az egyes különálló egy-egy játékralkalomra alkalmas csaták hadjárattá álltak össze, az egyes győzelmek következményei számítottak, és a sok klubtag közös játékában a "háború", a "hadjárat", a "kampány" végén született meg az igazi, a végső győzelem. A kampány szó így nem az életútra, hanem a hadjáratra utal. Érdekes apró történeti adalék ez a szerepjátékok történetében. Érdekes szó, ami sokmindent megmagyaráz. És érdekes apróság ami arra is rávilágít, hogy a "D&D-e még a 4. kiadás?" kérdés eleve hibás: A D&D a 4. kiadással tulajdonképpen a gyökereihez tért vissza, igyekezett a hagyományait felébreszteni. Hogy ez jó-e? Jó kérdés, ígérem visszatérünk erre is.

Ha pedig egy játék olykor egy előre megtervezett hadjáratot ölelt fel, akkor az olyan események amik számos kampányba is beilleszthetőek a játék "modulárisabb" felépítése okán, okkal kaphatták a modul nevet, ami okán az előre megírt kalandokat ma is többnyire kalandmodul néven ismerjük. A kalandmodul szó eredete is döntően ebben az időszakban, az asztali stratégiai játékok körül kialakult klubokban gyökerezik. Miért is volt ezekre szükség? Mert egy hadjárat során számos erdei rajtaütés, és hasonló a hadjáratba sok helyen beilleszthető esemény kerülhetett elő. Így könnyebb volt egy wargame kampányt is összeállítani. A Wargame kampányok moduláris felépítése pedig könnyen megörökölhető volt.

Egy ilyen modul többnyire a játékhoz szükséges minden információt tartalmazott (térképet is), így könnyű volt ezeket egy hosszabb kampányba számos helyen beilleszteni. S talán ennek köszönhető az is, hogy kezdetben a D&Dhez is inkább rövidebb kalandok jelentek meg, és cél volt, hogy bárki is jöjjön össze éppen a klubban, tudjon játszani. Azaz a szerepjátékok klubélethez, meglévő geek kultúrához kötése is összefügg. Ellenben akkor is komoly kérdés volt, hogy mi az ami egyik kaland eredményéből a másikba is átkerül. E kérdéssel azonban ráér majd az első kalandmodulok, kalandmodul sorozatok kapcsán foglalkozni. Mert egy szerepjáték kampány azért kicsit más történet.

Hogy itt miért hiányzik ez a kifejezés? Mert ekkor már készen volt a D&D java. Az volt a hosszabb távú termék, és nem érte volna meg az átmeneti megoldás bővíthetőségét kiemelni. De tény az, hogy itt már a D&D közvetlen elődjénél tartunk, ami után már nem lesz nnagy újdonság az első D&D.

Comments on Egy kis D&D történelem

Be the first to comment
Please login to comment

You don`t have permission to comment here!

Kereső

Bejelentkezés

Útvonal

Cookie kezelés

Aktuális gondolatok

Ha saját szerepjátékot alkotnál, legyen az első kérdés az: Van-e valami olyan játék, amivel játszanál, de nem elérhető a piacon?

This website uses cookies to manage authentication, navigation, and other functions. By using our website, you agree that we can place these types of cookies on your device.