Így játszunk mi - Avagy a kedvenc M.A.G.U.S. háziszabályaink
Az oldal előző változatán egy 10-es toplista várta a rajongókat, de tegyük fel a kérdést: Miért pont 10 szabály lenne a fontos? És meddig szabályBővebben...
IRC-től a Roll20-ig, asztali szerepjáték online
Emlékszem. Volt egyszer két akció. Az egyiket Mindenkinek néven hirdette akkor még a MATÁV, a legnagyobb hazai vezetékes telefon szolgáltató, aBővebben...
Campaign Cartograper 3+ Abszolút kezdőknek
10000 Forint nem kevés pénz. Nem az az összeg amit a legtöbben egy hirtelen érzelmi döntés után elköltenének. Az imupulzusvásárlás ennélBővebben...
Régi? Új? Rendszer?
Amikor a Delta Vision felvetésére, hogy házi rendszereket is vártak jeleztem sok embernek van / volt kész rendszere, de nem küldték el ezért /Bővebben...
Csak egy kép a karakteredről I - Alapoktól a koncepcióig
Egy kép a karakteredről. Sokszor csak ennyit kívánsz. Csakhogy nem sok olyan egyszerű azt prezentálni. Sokak szerint a probléma ott kezdődik, hogyBővebben...

Olvasóink értékelése: 0 / 5

Csillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktív
 

Tartalomjegyzék

Mwerra10000 Forint nem kevés pénz. Nem az az összeg amit a legtöbben egy hirtelen érzelmi döntés után elköltenének. Az imupulzusvásárlás ennél alacsonyabb összegeknél jellemző. A Campaign Cartographer 3+ pedig az angol font árfolyamától függően nagyjából ennyibe kerül. A kiegészítők ára ennek a fele. És akkor ott állsz, hogy a normális várostérképhez, vagy éppen a dungeon térképhez kellene még 1-1 kiegészítő. A három dolog egyben, kedvezménnyel 23000 forint. Látod a profik munkáit, de a profi egy papírral és egy ceruzával is profi, és ezen még a Youtube tutorial video sem változtat. Ott állsz, hogy igen ez valóban többet mutat, mint a többi fantasy térképész csomag, sok kiegészítője van, rendes támogatás van hozzá de fogadlmad sincs róla, hogy tudod-e majd használni. Létezik hozzá úgyan egészen jó tankönyv, 5000 konvertibilis magyar forint körül jön ki az ára, csakhogy abból szépen kimarad több, mint a fele a problémáknak. Minden technikai részletet elmond. De ahhoz, hogy a technikai ismereteket használni tudd, tudni kell pontosan mit akarsz rajzolni. A 711 oldalban pedig nem sok szó esik a világtervezésről. Nem éppen vonzó alternatíva közel 30000 Ft elköltése után megtudni: Ez nem megy. 

Egy Facebook csoportban szóba kerültek a hasonló programok és felmerült, hogy mutatni kellene olyan térképet amit nem valami profi készített, hanem én. Eszembe jutott, hogy akkor már ismertető, tutorial kell, ha most hirtelen kerüljön elő valami olyan ami kapcsán fel tudod mérni mire képes ezzel egy kezdő. És hamar eszembe jutott valami más is. A Trónok Harca sorozat alkotóinak magyarázkodása az évadban előforduló rendszeres teleportálgatás kapcsán. Úgy gondoltam kevés tanulságosabb történet van ennél, amikor éppen azt mérlegeled milyen térképet is adj a JKk kezébe. 

„They seemed to be very concerned about how fast a raven can fly but there’s a thing called plausible impossibilities, which is what you try to achieve, rather than impossible plausibilities.

Nem tisztem szidni a HBO sorozatát, még akkor sem, ha ezernyi megoldás belefért volna. Sok okot lehetett volna megteremteni, hogy pl. Daenerys idejében a megfelelő helyen legyen és ne kelljen teleportálni. De sok más esetben is meg lett volna a lehetőség a kreatív megoldásokra amik kiváltják a sorozatban akaratlanul megjelenő teleportációt. Az interjú IGNen megjelenő fordítása „hihető képtelenség” és „képtelen hitelesség” kifejezetéseket használja. A gond csak az, hogy ez meglepően pongyola fordítás. Ugyanis kimarad például az impossible fő jelentésére való utalás. Arról nincs szó, hogy valami lehetetlen lenne. De hitelességről sem. Arról van szó, hogy nem mindegy, hogy a lehetetlen, lehetetlenség jelenleg főnév és a hihető melléknév, vagy fordítva. Ugyanis, főnévként használt lehetetlen a fantasy része. Mert mindig sok az ismeretlen amitől a lehetetlennek látott dolgokból valóság lehet. Ha viszont a lehetetlen jelző, és aki befogadná amit mondunk ezt észreveszi akkor baj van. 

A létező legnagyobb kalandmesteri hibák egyike az, ha olyan információt adtunk a játékosnak amivel a karaktere nem rendelkezik és ez az információ, az emiatt elinduló out of character gondolkodás rombolja le a story hihetőségét. A térkép önmagában is aknamező, mert az összes technikai tanácsot követve is lehet teljesen irreális az eredmény. Hiába vetted meg a drága tankörnyvet a méregdrága programhoz, hiába használod a legjobb eszközöket erre lehetőséged van. És eszembe jut az, hogy a Delta Vision nem reprezentatív felmérése szerint valamivel több mint 600 válaszadó közül 43 esetben szerepelt a térképészet a leggyakrabban használt tudományos képzettségek között. A legtöbb karakternek nincs sem térképészete, sem helyismerete. A térkép egy olyan out of character információforrás ami kapcsán baj az, ha a játékos az alapján gondolkodik. Vagy sokat dolgozol hihető magyarázaton, ez nehéz, vagy ragaszkodsz a térképhez sok elképzelt jelentet feladva a drámaiságból veszítve, vagy kihasználod azt, hogy sem a játékos, sem a karaktere nem rendelkezik térképpel. Bizonytalan a távolságokban. 

Ha adsz is térképet, akkor az esetek többségében az egy nem hozzáértő által készített pontatlan térképvázlat lenne az a kalandon belül. Színes, szagos, pontos, zoomolható biztosan nem lenne. Miért lenne fontos, hogy amit te csinálsz az színesebb, szagosabb legyen? A fontosabb megoldás: Könnyű legyen átalakítani a térképet, könnyű legyen csak mesélő számára elérhető rétegeket kezelni. És persze nem árt a nagyítás, kicsinyítés sem. És itt válik el egymástól két irány: Ami ezt meg se próbálja teljesíteni és egyszerű bitmap térképet készít, és a pixel a fő mértékegység, és az az irány ami vektoros alapon dolgozik és így a normális mértékegységek lehetnek a miliméter, a méter, a kilométer.  Vagy éppen az inch, láb, yard, mérföld. És máris itt van egy fontos probléma.

A szebb szimbólumok viszont bitmap képek. Sok kitöltési minta is. Így míg a Campaign Cartographer 1, 2, 2 Pro és a kapcsolódó Campaign Mapper (az egyik AD&D Core Roles CD-ROM-on volt) tisztán vektorosan dolgozik, a Campaign Cartographer 3 és 3+ már egy sajátos vektoros - bitmap hibrid megoldás. A rivális Fractal Mapper, és pár Open Source másolat is tisztán vektoros. Ugyanakkor a legtöbb szimbólum viszonylag nagy felbontású. De mi értelme van ennek így? A válasz egy a legtöbb leírásban figyelmen kívül hagyott szempontnak köszönhető. Képzelj el egy ksiebb birtokot, alíg néhány faluval, pár dombbal vagy kisebb heggyel. Itt már nem csak az a szempont, hogy egy szép szimbólum megmutassa, hogy hol van hegy. Hanem azt is meg akarod mondani hol van a hegy, az utak követhetik a hegy formáját, hogy ne legyenek annyira meredekek. Azaz eljön az a pont ahol szimbólumról rajzeszközre váltassz. Ugyanez van akkor is, ha dungeont térképezünk fel vagy épület alaprajzot mutatunk meg a játékosoknak. 

DG1

A fenti kép esetében a felbontás korlátai már valamennyire látszanak. Ez igaz. Megfelelő effektek persze elmosnák ezt, és a papírra is kerülhetne még egy kis minta ami az azon lévő írást idézné. Ha harchoz készítesz battlemapet, akkor ez a felbontás túlzásnak is tűnik. Ha egy nyomozós kaland során kell a szoba képét tüzetesen átvizsgálni, akkor ezeknél a szimbólum választék eleve nem lesz elég. A fenti térképen az alap deszka padlós háttéren akad egy 6 személyes asztal szimbólum, amire 6 darab terítkék, egy papír, egy lefedett tál, egy szedőkanál, egy kancsó, egy üveg, 2 gyertyatartó, 1 kis tálka és 1 papír került. A tálkába helyeztem a kincsek közül egy marék érmét, az egyik tányérra egy darab húst helyeztem. Majd az asztal mellé 2 darab növényt és egy kultistát. Ez 22 darab szimbólum. Adott hozzá egy darab rajzeszköz.

Képzeld el egy fogadó hasonló térképét. Legyen 6 asztal, egy részén legyen megterítve, máson ne, s néhány asztalon maradék is. De ne legyen egyforma két asztal helyzete. Kell pult, székek, polcok, még több üveg, és kell hátul a konyha is. Ha mellé akarod tenni az emeletet ezzel a részletességgel akkor hamar eljutsz oda, hogy többszáz szimbólumot szórsz el. Van amikor zoomolsz, van amikor nem. És lesz amit a játékos orrára akarsz kötni, lesz amit nem. A Campaign Cartographer kapcsán egy érdekes kettős réteg kezelés jelent meg. Akad layer és akad sheet. Van ami egymás fölé helyezi a rétegeket, effekteket határoz meg... És van ami mondjuk azt, hogy mi látható, mi van befagyasztva, hogy könnyen kezeld a térkép mesélői és játékosi változatát. Piszok sok eszközöd van. Jó eszközök. Ezért nem kell nagyon ügyesnek lenned. De türelemre szükséged lesz, és sok munkád lesz minden elhelyezésével, pláne az elképzelt környezet tudatos megtervezésével.

Induljunk el egy viszonylag egyszerű térképpel: Mike Schley egyszerű fekete tintás térkép stílusát használva egy szigetet térképezzünk fel. 


You don`t have permission to comment here!

Útvonal

Aktuális gondolatok

Ha saját szerepjátékot alkotnál, legyen az első kérdés az: Van-e valami olyan játék, amivel játszanál, de nem elérhető a piacon?

Bejelentkezés

Kereső