Így játszunk mi - Avagy a kedvenc M.A.G.U.S. háziszabályaink
Az oldal előző változatán egy 10-es toplista várta a rajongókat, de tegyük fel a kérdést: Miért pont 10 szabály lenne a fontos? És meddig szabályBővebben...
IRC-től a Roll20-ig, asztali szerepjáték online
Emlékszem. Volt egyszer két akció. Az egyiket Mindenkinek néven hirdette akkor még a MATÁV, a legnagyobb hazai vezetékes telefon szolgáltató, aBővebben...
Campaign Cartograper 3+ Abszolút kezdőknek
10000 Forint nem kevés pénz. Nem az az összeg amit a legtöbben egy hirtelen érzelmi döntés után elköltenének. Az imupulzusvásárlás ennélBővebben...
Régi? Új? Rendszer?
Amikor a Delta Vision felvetésére, hogy házi rendszereket is vártak jeleztem sok embernek van / volt kész rendszere, de nem küldték el ezért /Bővebben...
Csak egy kép a karakteredről I - Alapoktól a koncepcióig
Egy kép a karakteredről. Sokszor csak ennyit kívánsz. Csakhogy nem sok olyan egyszerű azt prezentálni. Sokak szerint a probléma ott kezdődik, hogyBővebben...

Olvasóink értékelése: 0 / 5

Csillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktívCsillag inaktív
 

Korábban feltettem egy fontos kérdést: Miért nem készült sok fan made M.A.G.U.S. rendszer. Akkor egy apróságról volt szó: Arról, hogy a fióknak az ember nem szívesen készít ilyesmit. Már csak a munka mennyisége miatt sem. Amikor cikket írunk akkor megvan az a szabadságunk, hogy a témáknak abból az 1%-ából válogassunk amit a legkönnyebben meg tudunk írni, kevés az akna, könnyen be is fejezzük a cikket. Kivéve azt az egy-két esetet amikor nem, döccenő mindenhol van. Egy rendszer fejlesztése viszont egy komplett egészről szól. És a támogatásról. A mögé tett szolgáltatásról. Arról, hogy akár a kérdőívek, cikkek, kiegészítők, kapcsolódó írások lehetőleg időben jöjjenek. Most késve jött a kérdőív. De itt van a Delta Vision 4. kérdőíve. Mindenképpen érdemes megnézni. A kérdőívek és azokkal is felépíteni a bizalmat jelenleg egy piacképes rendszer megjelenésig vezető út egy része. Csakhogy ez nem széles és egyenes út, hanem egy aknamező. Aknamező a M.A.G.U.S. jelenlegi helyzete miatt. Aknamező a rajongói elvárások miatt. Aknamező még mindig az ezerszer elátkozott jogi háttér miatt. És aknamező azért, mert a rendszer megtervezésében is ott lesz az a bizonyos legnehezebb 1%. És jönnek a döccenők.

Nem csak a Delta Vision kapcsán, hanem nálam is. Nálunk is. Megírtam egy cikket. Azt vizsgáltam meg benne, hogy technikailag és üzletileg kivitelezhető-e a k100 alapú rendszer, ha nem akarjuk, hogy okostelefonos kockadobó előkerüljön a játék alatt. Sokan ünnepeltek: Milyen jó, akkor a K100 mellett teszem le a voksom. Nem nyert. Jött a következő cikk. K6, K100. Megoszlás és a játék hangulata. K100 sok hibáját javítjuk jöhet a K100 alapú rendszer. Van aki ezt biztosra gondolta. Szerintem van addig még legalább 5 lépés:

  • El kell jutni odáig, hogy az erre épülő rendszer használható.
  • Amikor kész a rendszer meg kell, hogy feleljen a kitűzött célnak.
  • Meg kell tudni mondani miben jobb az eddigieknél.
  • Meg kell tudni mondani miben jobb a többi alternatívánál.
  • A tesztelés alatt bele kell tudni építeni olyan dolgokat amiket a piac elvár. 

A fenti 5 lépés megtételéig nincs miért arról valós alternatívaként beszélni amit itt fejlesztünk. Ehhez pedig nem a legkönnyebb 1%-on kell túljutni, hanem a legnehezebben. Meg a többi 99-en. Méghozzá úgy, hogy nem fogy el a lendület. És amikor kész van, akkor nem árt, ha kiegészítőre is jut idő. És ez van három tudatos döntés mögött.

Amikor a régi rendszer jelentős átalakítása vagy valóban új rendszer kérdést tettem fel számomra a kérdés másról szólt: átalakítás lépésenként történhet. Ha nincs is kész a rendszer, akkor is alternatíva egy 25. évfordulós kiadásba ahol sok kisebb hibát is javítanak becsúsztatni opcionális szabályként sok apróságot, "mit tanultunk az elmúlt 25 évből" szinten. A minimális opcinális szabályokat jól szerkesztve betenni az eredeti szöveg mellé az első opcionális szabálytól kezdve létező alternatíva. Csak ugye ez nem oldaná meg azt, hogy aki ma más kiadást használ az visszatérjen az alaphoz a pár módosítás miatt. A máshogy dobott képzettségpróba, a %-osra átírt képzettségek, a képességpróba javítása, a K100 hibáinak javítása, pár mondatnyi opcionális szabály. De lássuk be nem térítené meg azt aki a Kegy Ponthoz ragaszkodik az ÚTKból. Ez nem B tervnek jó, hanem Znek. És nem tudom azt ígérni, hogy kisebbek a hibái a K6os megoldásénál. 

A második döntésem arról szólt, hogy bár van aki ma is bonyolult rendszerre esküszik modern és egyszerű rendszer kell. Kevesebb oldalból kevesebb tartozik a nehéz 1%-ba. A gond az, hogy tartalom, világleírás, stb. viszont így is kell. Abból viszont sok tartozik a nehéz 1%-ba. És rögtön jelezheti bárki: Szép jó, ha logikusan gondolkodom, jók az ötletek, belekerül a rendszerbe, akkor utána hivatalos alkotó lesz valakiből. Tuti jön kérdés a játék világa kapcsán. És a játék világáról is kell valamit nyilatkozni, nem csak a rendszer, de a tartalom is fontos. És ott lesz sok sok "nehéz 1%". Mondjuk az, hogy mihez kezdek pár olvashatatlan könyv világképi megoldásaival.

A harmadik döntésem arról szólt, hogy a fő világkép egy olyan "minimál Ynev" lehet, amihez a regények úgy kapcsolódnak, hogy a "kis változással ez is belefér Ynevbe" szinten alternatívát mutatnak, amihez hasonlót felépíthetsz. De egy semleges alapra építve. És lehetőségeket adva arra, hogy a játékban sok olyat megvalósíthass, amit a regényekben is megtehetnek a hősök. Ehhez alapvetően 2 vagy inkább két és fél megoldást is bele lehet vetni. Az egyik egy nagyon egyszerű szabály: A rejtőzködés képzettség akkor is rejtőzködés képzettség, ha fizikai megoldást használsz, akkor is, ha ősi mágikus megoldást, és akkor is, ha valami faji képességet. A rendszer marad, a leírás változik elvet sokszor használtuk. 

AD&D 2. kiadás és a Player's Option könyvek mellett is sikerült sokszor kreatívan használni pár szabályt. Pl. papként kapott megnövelt erőre mondtam azt, hogy a karakteremnél legyen annak faji alapja. Rendszer szinten egy pontból megvett állandó hatású mágia emelt egy tulajdonságot, világ szinten a karakter előtörténete, vérvonala volt a magyarázat. Ugyanakkor fordítva is lehet: A karakter bármely képességéhez, képzettségéhez rendelhetünk valláshoz kötődő hátteret. Akár a "szinte emberfeletti ügyesség" kapcsán beszélhetünk arról, hogy kiválasztottként ezt Arelnek köszönheti a karakter. 

Az Új Törvénykönyv által bevezetett Kegy pont kapcsán valaki feltette a kérdést, tudja, hogy a szabályok ezt nem engedélyezik, de mi van, ha egy kegyelt vallást vált. Sokféle válasz született. Az enyém egy kicsit kilógott a sorból. Az istenek jó eséllyel meg tudják mondani hol találod meg a helyed. Ha Arelnél, hát jö eséllyel akkor is Arel támogat, amikor te még azt hitted a riválisát Ellanát fogod követni. Hogy mit tanultál, mit próbáltál így varázsolni, stb. az mellékes, mert az adott istennők ismerték végig az utadat. Te váltást látsz ott, ahol nincs valódi váltás. Aki mind játéktechnika, mind a karakter kijátszása szempontjából egyféle pap volt, a világ a valóság szempontjából másféle. A rendszer marad a leírás változik elvet akalmazva ez is egy jó karakter koncepció. Érdekesebb, több dimenziós.

A második egy olyan képzettség bevetése ami "ikonikus képességet" jelent. Az ikonikus harci képesség akkor is egy jelenet alatt  X-et sebez Y valószínűséggel, ha nyílgéppuskáról van szó, de akkor is, ha tűzfegyverről, vagy a nekromanta zöldes fényű halálsugaráról, esetleg a fejvadász hatalomszavairól. Valami olyasmi ami teljesen egyedivé teszi a karaktert. A sebzést úgy osztod szét ahogy szeretnéd. Leírhatnék fix számokat most. Tök jó lenne. Még azt is, hogyan lehet ehhez módosítót szerezni. De ezt a tesztelés tudja pontosan belőni és ugye a majdani kész rendszerhez lenne jó igazítani. Mindenesetre, ha ritkán használod akkor jelenetenként jöhet a képzettségre egy +10 módosító. Mivel a képzettség próba ugye a képzettség értékére K100-as rádobással megy és el kell érni a célszámot, mondjuk 70-től siker, és minden plusz pont az eredményben 1 pont elosztható sebzést jelent. Ez nagyjából jelenlegi rendszernél is működhet. De megvallom őszintén én a sebzés kérdését máshogy kezelném.

És ez máris komoly döccenő, hiszen amikor a sebzést máshogy kezelném egyszerre kellene változtatni a harcon, a karakteralkotáson, a varázsláson. Ezt pedig nagyon nehéz egyszerre egy cikkben megtenni.

Képzeljünk el még egy apróságot: Míg az Új Törvénykönyv kegy ponttal dolgozik be lehet vezetni egy szerintem érdekesebb pontszámot. Ez mondja meg, hogy a karakter "lényege" mennyire erős. A jobban kijátszott karakter lényege erősebb, a rosszabbul kijátszotté gyengébb. A KM ezt a mechanikát jutalmazásra használja. A pap lényege tulajdonképpen az istennel való kapcsolatában rejlik. A varázslóé a többi varázstudóénál gyakran sokkal mélyebb elmélyültségben, koncentrációban. A lényeg persze mást is jelez. Amíg van lényeged, egyszerűen úgy íródik tovább a történeted a kolostorban, hogy túlélted. Ergo a túlélés záloga is lehet inkább ez, mint az egészség. Az eddigi ÉP, FP koncepció helyett jöhet egy egyszerűbb megoldás: 

Ha a harci tartalékaid fogynak el akkor legyőztek, innen a fájdalomtűrés csökkenhet tovább. Ha a fájdalomtűrésed is elfogy akkor megtörtek és a lényeged is sérülhet. Mivel az életút karakter lényege a sok jutalom (és isteni kegy) miatt magasabb, ezért nem csak erősebb bizonyos helyzetekben (de ez csökkenti a lényegét) hanem sokkal túlélőképesebb egy "azonos szintű" friss versenykarakternél. Az utóbbi kapcsán magasabb lehet a halandóság, a kockázat, így izgalmasabb a játék. És ezzel lehet többféle játékstílust támogatni. A lényeg használatával elérhető hatás erősebb lehet az ikonikus hatásnál is. Ha pedig az eredmény (ideiglenesen vagy tartósan) csökkenti a lényeget, mert annyira erős képességet használunk? Hát még erősebb. A harci helyzet és sok más kapcsán való taktikázás helyett az ikonikus képesség és a lényeg használata adhat lehetőséget a taktikázásra és a harc így filmszerűbb lehet.

A legtöbb esetben a "harci tartalékok" lehetnek közösek. Mindkét csapat próbáival (másik értékeitől függ a nehézség) a próbadobás sikerének megfelelő mértékben csökkenti az ellenfél harci tartalékait, ha támad. Egy védekező fél az ellenfél által okozott sebzés mértékét tudja csökkenteni. Gyógyítással, a karakter lényegének felhasználásával A harci tartalékokat akár növelni is lehet. Az eredmény? Szabadabban, szerepjátékosabban írhatod le a karaktered hogyan harcolna, mert nem kell "egy rendszer szinten optimális taktikát keresni". A másik előnye? Onnan, hogy a karakter és csapat alkotásnál megvan a harci tartalékok kiszámításának a módja, a harcrendszert egyszerű próbadobások sorozatává, csoportos versenyhelyzetté alakítottuk. Jóval kevesebb érték kell. Gyorsabb, pörgősebb. És mivel a harc nem olyan, mint a sakk, szerintem reálisabb is így. 

Arról nem beszélve, hogy a bekapott súlyos seb nem egy rossz dobás miatti átkozódással jár együtt, hanem az éppen az ellenségnek túl jól menő (túl kiegyenlítettnek látszó) harcban egy heroikus manőver amivel felvállaltad a sebet. Drámai szempontból fontos pillanat ahol a karaktered akkor épp fontos... És ilyen kapcsán mind a jó, mind a rossz dobásra emlékezni fogsz. 

A Delta Vision 4. kérdőívében van egy érdekes kérdés: A hittel rendelkező karakterek közül melyikkel játszol legszívesebben? A probléma az, hogy felszenteltés szertartása nem csak olyanon alkalmazható aki játéktechnikailag pap kasztú lenne. A legtöbb falusi lelkésznek sincs papi hatalma. De sok vallás egyháza szinte kizárólag egyházi boszorkányrendekből áll, de valószínűleg más egyházak soraiban is vannak ilyenek. De kegy és mana pont nélkül ott vannak az egyházi lovagrendek hívő lovagjai. Mondhatnám azt, hogy a kérdőív szerint ez követő hiszen nincs játéktechnikai módosító. A rendszer marad, a leírás változik elvre mutatva azt is lehet mondani, hogy ez nagyjából igaz, nincsenek játéktechnikai módosítói. Egészen addig amíg a KM nem nyúl bele a dolgokba egy kicsit. Mert a KM könnyen ad játéktechnikai módosítót.

Nálunk életútjátékban többször fordult elő Arelhez kötődő boszorkányszekta. Könnyen derül ki az, hogy az életerővel manipuláló, sok szempontból ártalmas Hatalom italával szemben a KM új módszert javasol. Mondjuk valami jó kis Arelnek tetsző gyakorlást, ami legalább annyira csökkenti az állóképességet, mint a Mágikus Ölelés, és időben is igénybe vesz némi időt. A hatalom itala letiltása ugyan korlát, és nem plusz pont, plusz táp, de máris játéktechnikai módosító. Cserében viszont, a felszentelt személyre odafigyel Arel. A lényeg és az ikonikus képesség rugalmas kezelése persze ezt eltünteti. De a jelenlegi kérdőíven nem tudom azt mondani "van olyan felsztentelt, de nem pap kasztú személy aki inkább korlátokat kap ezzel". 

A lényeg, fájdalomtűrés és harci tartalék koncepciója felborítja a rendszert. Tehát a harcrendszer és a mágiarendszer jelentős része önálló alrendszerként megszűnhet létezni. A tisztán képzettség alapú karakter alkotásnál ez így egyszerű, a meglévőből átszámolni is csak pár módosítóba kerül amikor a harcértékekből képzettséget, az FPből és ÉPből harci tartalékot csinálunk. Jól látható persze, hogy a Lényeg és az Ikonikus képességek értékét változtatva könnyű a rendszert eltolni a hagyományosabb világkép (sok nem túl híres kalandozó is győzött le aquirt) és a sötétebb kicsit horror világkép (aquirok győznek) között. Viszont a képzettség alapú mágiára mindenképpen át kell állni, így a varázslatokhoz tartozó képzettséget tartalomként produkálni kell. Eljön a kreatív elme számára legnagyobb szenvedést jelentő pepecselés ideje. 

És a probléma eddig minden M.A.G.U.S. reformnál itt kezdődött. A kezdetekben remek ötlet kapcsán az elején minden remek volt. Utána jött a pepecs rész. Majd a hibajavítások. Majd a negatív visszajelzések során kimerülő fejlesztő, az elfogyó lelkesedés. És az, hogy az utolsó 2-3%-nyi hibajavítás akkor sem készült el, ha a könyv esetleg megjelent. És ez az 2-3% hibajavítás hiánya elég ahhoz, hogy sok játékos azt mondja: "Az ott egy kritikus hiba. Persze ki tudom javítani, de..." és eszembe jutnak a kegy pont kritikus hibái. Javíthatóak persze, nem is nehéz. De sokan azt mondják akarja a fene ezt magyarázni minden alkalommal, inkább maradok a bevállt réginél. A pepecs munkát el se kezdtük. Persze a rendszer készen van. Bármikor játszok vele, érzem a logikáját, be tudom lőni az értékeket. De ebből kb. 0 van leírva, 0 van úgy tesztelve, hogy más logikájához is igazodjon sok érték.

De ahhoz, hogy legyen visszajelzés ígérgetni kell. Meg kell ígérni, hogy csinálsz valamit. És látom azt, hogy a saját tervezett anyagainkkal (amit több emberre osztottunk ki) is van amikor elmaradunk. Hivatalosként határidőt vállalva dolgozni borzasztó lenne. Mert, ha nálunk a következő cikkek előkészületben opciónál pár nincs befejezve, na bumm. Nem kérünk érte pénzt. És aki a mi írásainkat szereti a másiknak is fog örülni, sőt bármikor feldobhat saját témát. De hivatalosként határidő van. És az emberek tűkön ülve várják azt, hogy hol van az arra a péntekre szánt anyag. És senkit nem érdekel, hogy Magyarországon nem lehet megélni az RPG fejlesztésből, más munkád van, hulla fáradt vagy, családi okok jöttek közbe. Az fog mindenkit érdekelni, hogy nem adtad ki időre a terméket, cikket, stb. a kezed közül pedig megígérted és ők csalódtak benned.

Megjött a hír, elindult a hivatalos M.A.G.U.S. projekt fejlesztői blogja. Azzal kellene foglalkozni, hogy 3 hét telt el azóta és nincs benne post? Mi pedig akik beszámoltunk róla, panaszkodunk, mert ég a pofánk, hogy mi is átverük az olvasókat. Felvezettem azt, hogy miért nehéz ajánlót írni a kérdőívekhez. Persze úgy volt a hírt kapjuk, nekünk csak ki kell tenni. Maradt belőle a link. Meg a tüske: nem arról volt szó, hogy péntek délután amikor más dolgunk is lenne (szórakozás) még írjunk kontentet, ajánlót. Kérem szépen átvertek, mert megígértük, hogy sok helyre kitesszük, de máris több idő kell hozzá, mint amennyit szántunk rá. A negyedik kérdőív szó nélkül csúszott egy napot. Aki várta, hogy mikor kell kitenni annál ez az egész esti programlehetőséget kinyírta. És ha szóvá merjük tenni kicsit humorosan, összekacsintósan, akkor jön valaki a kiadói csapat barátai közül személyeskedve reklamálni, hogy miért panaszkodunk. 

Ha panaszkodnánk leírnánk a sokadszori átverést. Feltennénk a költői kérdést, miért kellene bíznunk a mostani projektben. Szépen kitáncolnánk az ígéretből, hogy linkeljük a dolgokat. És tekintve, hogy hányszor lett már a rajongói közösség átverve könnyen mondhatnánk azt, hogy ez csak az n+1. alkalom, ki is várt mást? Ki várja azt, hogy a jövőben máshogy lesz? Hogy amit látunk nem minőség... Hogy ennél kisebb gondok elegendőek ahhoz, hogy Steamen szétszedjenek egy Early Access játékot. De hagyományos szerepjátéknál is balhé lenne, ha mondjuk a kickstarteren ígért határidőt nem tartanák. Oké. Mi pénzt nem teszünk bele még. Talán. De munkát és időt biztosan. És nyugodj meg, amikor felmerül egy ilyen ügy kapcsán, hogy kell egy új komponens az oldalra az pénzbe kerül.

Az igazság viszont az, hogy tudjuk egy épkézláb rendszert nem könnyű összerakni. Hiába erős kiadó a hazai piacon a DV, ez nem jelent annyi tőkét, hogy normális social media csapatot fenn tudjanak tartani. Sokszor kezdő dolgozik, és sokszor lesznek hibák. Egy rendszert fejleszteni a bizalmat kiépíteni piszok nehéz folyamat. A fenti kérdéseket értékelhetnénk úgy is, hogy megtört a bizalom. De van egy alternatív narratív. A bizalom helyreállításán eddig alapvetően sikeresen dolgozó, bár nehézségekkel szembekerülő csapat eddig sokat javított csakhogy ez a javítás relatív. Amikor sokak szemében a DV lett a legelutasítottabb cég a szakmában, részben akár a DV - Lunír - Tuan vita, részben sok inkorrektség miatt, akkor a "csak azért 1 csillag, mert 0 nem lehet" helyzetből a felfelé vezető út a tiszta 1 csillagot, az "ez már majdnem kettőn" át szépen lassan vezet. Ezt a hegyet meg kell mászni. Ez pedig rengeteg mumkába és időbe tellik. És lehetetlen egyik napról a másikra megváltozni. 

Mosolyogva mondom a kiadó emberének, hogy a szavazó komponensük előnye, hogy legalább olcsó. Garantált a válasz, hogy meg tudom, hogy mennyire nincs pénz. Kicsit bosszankodok, hogy SSLre sincs. Hiszen ott a Cloudflare, az ingyen is adja. De ahol a kalandmester.com van ott 14400 Ft / év áron is van hosting. A fejlesztői blognál jóval többre elég. Természetesen a https, a http/2 egyaránt elérhető. Hozott logó, színvilág mellett egy egyszerűbb pár menüpontból álló weboldal alapjai pár óra alatt lefektethetőek. Ebben benne van az is, hogy olyan komponenseket is telepíten az adott cég amiket ügyfelek oldalaiba telepíthet, drágábbat is az adott szavazó komponensnél. Csakhogy mondjuk 2 évi hosting, és az ilyenkor kérhető támogatás együtt elvinne pár darab ropogós tízezrest. Ha az összeg nem is érné el a 6 számjegy magasságát, akkor is ott tartunk, hogy pár százas eladott példányszámokhoz van szokva ez a piac. 

Ezez példányonként pár száz forinttal megdobná a könyv árát az, hogy legalább annyi legyen mögötte amit egy minimálisan költeni akaró rajongói weboldal mutat. És akkor még mindig az lenne, hogy a rajongói oldalak a évek alatt valószínűleg több ilyen beruházáson vannak túl. És kéne a webáruháznak is az SSL, a nagyobb tárhely. Ha a webre költenek, akkor nyilván joggal mondanánk el: Nekünk is futott hirdetésünk mondjuk a Facebook felületén. Hirdessenek ők is! Ne csak a rajongói oldalak. És szépen lassan ismét emelkedne a könyv ára. És abból még kevesebb jutna a fejlesztőnek, a grafikusoknak, a világleíráson dolgozó íróknak. Nem érnénk el a minimálbért. 

És ott a kockázat. Mondjuk azt új rendszer kapcsán megjelent a Új Tekercsek és a d20 alapú próbálkozás. Nem jelent meg a Szürkecsuklyások rendszere és a Lunír féle próbálkozás sem. Hivatalosan nem jelenhetett meg az Új Törvénykönyv sem. Nem volt meg hozzá a jogtulajdonos hozzájárulása. Állítólag javítani kellett volna még rajta, ami viszont pénzbe kerül. 5 Projektőből 2 jelent meg. Persze a jogi helyzet is változott ez alatt, de az arány semmiképpen sem jó. Ha eddig azt mondtuk, hogy mondjuk csak 400 forinttal dobná meg az effektív költség 1 példány árát általában, akkor azt kellene mondanunk, hogy az üzleti kockázattal együtt máris egy 1000-es lenne a különbség. A kiskereskedelmi árrés előtt. Utána valószínűleg jóval több. De az tovább csökkentené az eladott példányszámot. És a biztos elutasítókat az sem érné el, a biztos rajongók egy része az ár miatt lemorzsolódna. A feltételek megléte esetén vásárlókat vagy elérné vagy nem a többlet.

Előfordul, hogy csúszik egy projekt. Előfordul, hogy a túlterheltség, kialvatlanság miatt kidőlünk. Ezzel nincs baj, és ebből, bár az ígéretre mutogatva megtehetnénk, nem akarunk becsületbeli ügyet kreálni. De azt hiszem az jogos elvárás, hogy legközelebb szóljon az illetékes, ha elmarad a kérdőív. Legkésőbb délután 4-kor meghozni a döntést és szólni nem kerül semmibe. De őszintén szólva nem ez a baj. Cseppet sem. Mert jó esetben egy ilyenből semmit sem vennénk észre. A kérdőív máskor jönne, akár extra tartalomként, most pedig be lehetne élesíteni pár jó előre elkészített cikket. 

Jelenleg valószínűleg az a helyzet a szerkesztőtől kezdve mindenki munkaidőn túl is dolgozik. És van, hogy kidőlnek, pihennek, mert az is kell. Magnustól amit látunk nem minőséget sugall. Kell neki a kritika, a kemény kritika is. Mert ebből tanul és ettől lesz jobb. Ízekre kell szedni a legkisebb dolgot is fel kell neki róni. De jár neki a türelem is. Mert ezt annak ellenére megcsinálja, hogy jeleztem az első pár %-nyi könnyű munka után mi jön. És jeleztem a pénzügyi akadályokat, a megjelenés bizonytalanságát, és ennél a jogtulajdonosi hozzáállást. A többségünk ilyen feltételekkel soha sem vállalta volna. A szerkesztő aki munkaidő után késő este is elérhető, mert a projekt arca, ő kér szívességet, és az ő pofája ég, ha megcsúszás van szintén tiszteletet és bizalmat érdemel.

Ha a projekt kapcsán eljön az "ez így nem jó, mégsem jó" játék a jogtulajdonstól, akkor is a kiadó vezetője, és a projekt arcaként funkcionáló szerkesztő fog égni. És uram bocsáss, de a nyilvánvaló és a közösség tagjai által jelzett hibákat potenciálisan a jogtulajdonos is észreveszi, csak akkor már jóval nehezebb lesz a javítás, és ez a projekt teljes bukását is okozhatná. A kiadó is kockáztat. Bár, ha bukik az ügyön és megszakad emiatt az együttműködés ők nyerik el áldozatként a szimpátiát és más projekteken nyernek. Ha sikeres? Akkor is az ő munkájukat dícséri a siker, és nem csak M.A.G.U.S.-t veszünk tőlük. A sűrű fillér talán a M.A.G.U.S. projekt árát is behozza. Ehhez képest viszont látjuk, hogy erről az oldalról is van igyekezet, kockázatvállalás. Persze a várt kész rendszer csökkenti a költségeket, de ezzel mindkét oldal elégedett lehet. 

Létezik egy ember. Gáspár András a neve. Ő a jogok tulajdonosa. Az ÚTK projekt kapcsán is ő volt. Ezek a jogok neki, a családjának, stb. akkor fognak sokat érni, ha a projekt sikeres. Mellesleg ő író is. Ott van pár másik fontos író is. Sokszor ígérgettek. Még többször csalódtunk. Az, hogy amikor valami csúszik egy kicsit ne csalódás legyen, hanem tovább épüljön az a brand ami jog szerint az övék a minimális írások kellenének. Akár csak egy cikk arról, hogy az új következetes Yven hogyan érinti az ő írói szabadságát. Vagy arról, hogy ami még adósság a már megjelent művek jelenkorából azt hogy érinti a később játszódó könyvek világképéből eredő spoiler. Megannyi érdekes dolog lehetne, amivel nem lenne üres a blog. Látnánk, hogy most nekik is fontos, hogy ne csalódjunk, ők is erejükön felül teljesítenek. Ez valahogy kimaradt. A M.A.G.U.S. branddel ő és pár társa a nagy ember a DV háza táján. Mert ugye a M.A.G.U.S-t, az aranytojást tojó tyúkot ők hozták. Csak amikor megennyi beígért regénnyel is csúszás van, a rendszer fejlesztése kapcsán sokadik fejlesztés nem jut el a törvényes megjelenésig, sokszor szemétre is rákerült a jogtulajdonos áldása, ilyenkor pont a jogtulajdonos igyekezetét nem látjuk és sokszor átverve érezzük magunkat, akkor ez a brand előbb-utóbb nem aranytojást tojó tyúkra, hanem lószart tojó kivénhedt sánta gebére kezd hasonlítani.

A többiek viszont próbálják megmászni a hegyet, ami a 0 csillag és az 5 csillag között van. És ez a fajta különös hegymászás egy érdekes sport. Fikázzuk a rendszert, de látunk próbálkozást. És hitele van annak, hogy a DV más rendszerre is nyitott lenne. Ha oda jutunk, hogy náluk is lesz választási lehetőség és a mostani rendszer esetleg kevésbé szimpatikus, új irány lesz, akkor a most tett lépések egy részét már nem kell újra megtenni. És bárki is fog abba bele, a heti tartalmak jelentős része akár sokkal előbb is elkészülhet, időzített megjelenéssel kerülhet fel megfelelő oldalra. Bár annál is el lehet írni egy számot... De lehet akkor másik admin aki figyel és megoldja a problémákat. 

Egy rendszert megalkotni eleve nehéz. Egy átgondolt rendszert alkotni még nehezebb. Egy jó rendszert alkotni jóval nehezebb. A M.A.G.U.S. kapcsán sok elvárás nagyságrendileg nehezíti tovább a fejlesztő munkáját. És utána jön az, hogy az eddig projektek után durva és jogos a közönség ellenállása, amit bizalom építéssel meg kell törni. Szépen lassan. Úgy, hogy közben 100%, hogy lesznek olyanok akik számára az aa fontos, hogy a régi rendszerhez sorban megjelenő "új kasztok" gyűjteménye "érték" maradjon és biztos az ellenszél.

A valós kritika pedig a negatív kommentek tengerében könnyen elveszik és erre kellene válaszolni. 


You don`t have permission to comment here!

Útvonal

Aktuális gondolatok

Ha saját szerepjátékot alkotnál, legyen az első kérdés az: Van-e valami olyan játék, amivel játszanál, de nem elérhető a piacon?

Bejelentkezés

Bejelentkezés

Kereső