Print
Category: Házi rendszer készül
Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive
 

magaielmelet vennAmikor a Delta Vision felvetésére, hogy házi rendszereket is vártak jeleztem sok embernek van / volt kész rendszere, de nem küldték el ezért / azért. A várt anyagok kapcsán említésre került egy koncepció: A régi rendszer tuningolása. Ez az ötlet szemben áll az új rendszer fejlesztésének az irányával. Ilyen pedig pláne van. Hiszen a többség módosított tuningolt rendszert játszik, sok a kedvenc háziszabálya. Pillants kicsit balra kérlek. Az ábra egy olyan dologra mutat, ami számomra fontos a M.A.G.U.S.-ban. De a fiatal szerepjátékosok többsége eleinte nem ilyen kérdésekkel foglalkozik, hanem lazábban, a karakter kapcsolataira egyéniségére figyelve játszik, sokszor egy fórumon vagy chaten. A komolynak látszani akaró vaskos szabálykönyvek kora lejárt, és sokszor az lenne a kérdés: Hogyan lehet egy kezdőnek pár oldalból játszani. Olyan eszközökkel amik rendelkezésre állnak. Amik szinte bárkinek, bárhol rendelkezésre állnak, akkor is, ha az illető először találkozik szerepjátékokkal.

A régi, hagyományos alapkönyv valamivel több, mint 400 oldal. De a 300. oldaltól olyanok jelennek meg, mint mintakaland, és Ynev meglehetősen vázlatos leírása. Rendben, ha azt mondjuk egy játszható kezdő készletbe nem szokott belekerülni a kalandmestereknek szánt szabálygyűjtemény, akkor is 250 oldal volt a régi MAGUS. A4es, képekkel. Ennek a jelentős része nem volt más, mint az egyes varázslatok, pszi diszciplínák leírása. Az, hogy a játékrendszer nyelvén éppen milyen varázslatot írunk le, leginkább adatokról szól, egyféle forrásmű, és nem a játékrendszer része. Maguk a szabályok jóval rövidebbek. A varázslatok egy részével pedig volt egy baj: Reálisan nézve a játékos karakterek döntő többségének sosem lesz elegendő mana pontja ilyesmire. Az ilyesminek nem sok keresnivalója van egy alapkönyvben.

155 manapont egy pap esetében? Szintenként átlag 8 manaponttal számolva 20. szinten meg is lesz. Csakhogy az akkori koncepció szerint a 20. tapasztalati szint közel elérhetetlen volt. Éppen így volt sok más olyan eset, amikor bekerült egy varázslat, mert ugye az AD&Dben is volt hasonló, volt hely. És mert akkor még az volt a szempont, hogy az igazi szerepjátéknak alapkönyve van, ennek megfelelő terjedelemmel, és nem csupán 2 füzet, mint a Harc és Varázslat. Ami évekkel korábban jelent amúgy meg. Ma az a korszerűség ismérve éppen az egyszerűbb rendszer. És persze az is, hogy számos információt nem cipelünk magunkkal, csak azért, hogy töltse a könyvet. A játékos karakterek döntő többsége által elérhetetlen hatalmat feltételező varázslatoknak kiegészítőkben a helye. Tulajdonképpen hívószó volt ott az, hogy az alapkönyv igazi, vastag könyv. Persze az AD&D 3 kötetnyi alapkönyvéhez képest az is fontos volt.

Mi ez az egész?

Hosszú ideje nincs új sikeres M.A.G.U.S. rendszer. Sokan 20 éves kiadványokból játszunk amik szinte szétesnek. És várjuk az új megoldásokat, de utána jön a fanyalgás: Az új rendszer miért úgy dobja a támadó dobást.

De sokszor hallottuk a jogtulajdonos szívesen látna házi és egyéb próbálkozásokat is. Még az is elhangzott, hogy esetleg nem csak egy kap esélyt. Hiába vártak. Nem bíztunk abban, hogy tényleg lenne esély. Jelenleg a Delta Vision fejlesztői dolgoznak egy új rendszeren. A rajongók pedig a K6 miatti fanyalgáson. 

De lássuk be jelenleg 4 alternatíva létezik:

  • A K6 alapú rendszer lesz.
  • Megbukik és semmi nem lesz.
  • Lerakunk egy kész rendszert és esélyt kap akár a K6 alapú helyett, akár amellett.
  • Cikkek sorozata bemutat egy módszert amivel elkészülhet egy új alapkönyv.

Egyetlen házi rendszer fejlesztőit sem perelték be. Pedig legalább 4-5 megoldásról hallottunk. De kiegészítőkre, cikkekre van hivatalos* engedély, házi rendszerre nincs. 

Ha esetleg lesz is, akkor sem a teljes "alapkönyvek" tudnak összeállni a cikkekből, csak egy SRD. Nevezzük ezt Második Esély rendszernek.

 * Ettől nem a kész kiegészítő lesz hivatalos, vagy hivatalosan jóváhagyott, csak a fan anyagokra, háziszabályokra adott engedély az ami jogi szempontból hivatalos. 

A minap volt egy beszélgetésem hívószavakról, döntően politikai ügyben. De ugyanez igaz marketing kapcsán is, például, ha egy játékrendszert akarsz eladni. És elhangzott: A k100 hívószó. A régi rendszer sok vonása hívószó. Amivel sokan azonosulnak és sokan ez alapján választanak. De mi az előnye a k100nak? Ha praktikusan nézném: Könnyű valószínűségeket számolni, események kimenetelét megbecsülni. Ugyanakkor nincsenek hatalmas lépcsőfokok a fejlődésben, sok árnyalatnyi különbséget is meg lehet jeleníteni. A sort lehet folytatni, eleinte is számos előnye volt. De ma nem ez a 2 legfontosabb előnye. Az egyik az, hogy megszoktuk és ehhez a megszokáshoz feltételes reflexek járnak. Izgulunk, ha a kockához nyúlunk, ikonikus a jókor jött 00, vagy a rosszkor jött 01, ha pedig a KM dobat építhet a feltételes reflexekre. És a d20 alapú MAGUS körüli fiaskó után "hívószó" is lett, amihez sokan kötődnek, ami szerepjátékosként szinte az identitásuk része.

Egy baj van vele: Egy új M.A.G.U.S. alapkönyv terjesztésénél a Delta Vision a könyvesboltokra számíthat. Ott pedig nem árulnak k10-et. Az új játékos számára pedig vagy kocka kell, vagy arra késztetjük, hogy vegye kezébe játék közben is az okostelefont és dobjon programmal ami nem jó ötlet. K6 mindenhol van. De elárulok még valamit: A szerepjátékok történetében volt már olyanra példa, hogy kocka helyett kártyát, akár a mindenhol elérhető franciakártyát használt a rendszer. Az pedig szintén széles körben elérhető. És még trükkökre is ad lehetőséget. 

Az Ász 1-et ér. 1-től 10-ig minden lap értékét látva kapunk egy "furcsa" k10 szerűséget, csak a J, a Q, és a K a problémánk. Ezt vegyük ki a pakliból. A paklit osszuk két részre mondjuk a píros - fekete színek mentén (ahogy passziánszban sem mind a 4 színt különözteted meg). A piros lapok közül húzva a k100 első számjegyét kapod meg, a fekete a másodikat. Ott a k100 ami elérhető. Ha pedig a rendszer bizonyos esetekben (pl. szerencse amulett) engedi manipulálni a paklit, még jobb. Lapot kivenni belőle, adott értékű figorát betenni érdekes lehetőség. És a kártyához is kapcsolódnak feltételes reflexek. Opcionális lehet a direkt erre készült kártyapakli amin a lapok akár pár opcionális szabályt is támogatnak. Lőn csoda, aki elmegy valamit vásárolni az nem generikus kockát venne, hanem a kiadó egy termékét. És opciomálisan lehet a hagyományos k100nál maradni.

Így pedig lehet a régi rendszert tuningolva valami olyat prezenetálni ami valóban friss, új játékosok számára is elérhető és új lehetőségeket kínál. 

A régit tuningoljuk. De melyik régit? Azt a 250 oldalt ami a könyvben van? Vagy talán azt amit játszunk? A szabálykönyv még azt írta: A mesterfokú képzettség árát az alapfokú képzettségen felül kell KPben "kifizetni". A Rúna magazin Magisztérium rovata szerint a mesterfokú képzettség KP igénye összesen annyi, és alapfokról mesterfokra fejlődésnél csak a különbözetet kell kifizetni. És volt olyan is, aki azt mondta: A mesterfok összesen annyi, de amikor új helyre elmész tanulni egy képzettséget a képzés az alapfokú részt is tartalmazza, ott kell lenned, eltöltöd az időt, amit a KP jelképez, tehát még egyszer ki kell fizetni az alapfok árát. Tudod mi az érdekes? Az Új Tekercsek átvette a koncepciót, csak az első fokot kivéve. Az alapfok (2. fok) nem lett olcsóbb, a mesterfok (4. fok sem), csak immár ki kellene fizetni a köztes 3. fokot. Ha viszont a felvetést, hogy az alapfok 50%, a mesterfok 90% úgy kezdjük használni, hogy "akkor legyen minden képzettség %-os" az egyes fokok csak adott képzettség színthez tett nevek, biztos tudás szintjei, akkor kapunk egy rendszert. A top 10 háziszabályunk között ott van, a régi rendszerhez. Számunkra az a kiindulási alap.

A kevés valóban merev szabályból elvettünk egy kicsit. Sokan belenyúlnak a karakteralkotásba, a harcrendszerbe, stb. és eljutunk odáig, hogy a rendszer valamennyi meghatározó szabálya helyén háziszabály áll. Persze ettől még felismerhető a rendszer és értjük, hogy bizony a régi rendszerről van szó. Képzeld el amikor a tuningolt régi rendszer még ehhez képest lép egy nagyobbat előre. Addig sem volt szabály érintetlen, most szinte minden szabály új. Mondjuk minden képzettségre lesz alapérték szintből és tulajdonságokból számolva. De lehetsz sok dologban alulképzett (ezekre minuszt kapsz) másokban jobban képzett ezekre pluszt és így csak azt kell feltüntetned amiben eltérsz az alaptól. Sőt, ha a rendszer új képzettségekkel bővül akkor sem futsz bele az "ezt eddig a tapasztalatomnak megfelelően tudtam, most viszont nincs rá kp" helyzetbe. De a fokok neve, az oda javasolt biztos tudás és sok minden más marad.  

Képzettséghez kötve az fpt, a harcértékeket, a manát és sok mást máris látunk egy modernebb rendszert. Ha az elburjánzó módosítót visszavágod, mert nem a játékos "sakkozási" képessége dönt, hanem a karakter tudása, és minden harci helyzet módosítója függ attól mennyire tudod az előnyeit kihasználni, mennyire hagyod, hogy a hátrányos helyzet legyőzzön, akkor bizony számos dologra nincs szükség az "alapkönyvben". Azt a 25-30 mondatot tuningoljuk érdekes ötletekkel ami valóban fontos szabály. És amire kreatív ötletekkel nagyon sok dolgot lehet építeni. 

Tegyük fel van alapkönyved: Sok összeszedett képzettség és varázslat leírással, karakter alkotással. De piszok sok alkotás mellé kapsz minta karaktert, minimális alapszabályokat, hogy kezdőként is tudj játszani, esetleg térképet is, akkor máris az alapok játszhatóak a bármely irodalmi alkotás mellé csomagolt pár oldalból. A belépési korlát 0 közeli, és az oda csomagolt plusz képzettségek, varázslatok, esetleg "NPCk" / minta karakterek hozzáadott értéket jelentenek. Számos dolog vissza egyszerűsítése ellenére piszok sok dolog átmenthető a régi rendszerből, régi tartalomból. És egy ilyen rendszerben számos dolgot régi ismerősként üdvözölhetnél. 

A sok mindent összegyűjtve tartalmazó alapkönyv, companion kötetek opcionális szabályokkal segíthetnék egy ilyen rendszer alkalmazását versenyen és sok más helyen. 

A fentiekben döntően üzleti szempontokról volt szó. Arról, hogy sokan kötődnek, kötődünk a régi M.A.G.U.S.-hoz, annak egy-egy eleméhez, de ugyanakkor az új játékosok számára vonzó, modern rendszer kell amivel bárki el tud kezdeni játszani. Nem tartunk még ott, hogy k10, k100 kell vagy tisztán k6 alapú rendszer, az előnyöket, hátrányokat hosszú időn át lehet elemezni. Viszont ott tartunk, hogy van egy proof of concept megoldásunk ami rámutat arra, hogy a k100 mellett és a régi rendszerből megörökölhető számos ötlet mellett is fel lehet építeni korszerű és piacképes rendszert. A következő részben éppen a k100 kérdésről lesz szó. 

Hits: 6646

Comments on Régi? Új? Rendszer?

Be the first to comment
Please login to comment


You don`t have permission to comment here!

This website uses cookies to manage authentication, navigation, and other functions. By using our website, you agree that we can place these types of cookies on your device.