User Rating: 3 / 5

Star ActiveStar ActiveStar ActiveStar InactiveStar Inactive
 

Article Index

M.A.G.U.S. - Házi rendszerek

A M.A.G.U.S. eddig történetére nézve a legnagyobb kritika az, hogy ezt az opciót említem, komolyan veszem, és valamennyire kész vagyok értékelni. Normális esetben ugyanis azt mondanám, a házi rendszerek, és a profi megoldások nem egy ligában játszanak. Mondjuk úgy, három szintet tudunk elképzelni. A legfelső szint a valóban profi munkáké. Ahol van például üzleti terv, határidő, de van többszintű minőségbiztosítás is. Ahol a rendszer fejlesztésével, kiadásával foglalkozó cég alkalmazottai különböző kompetenciákkal rendelkeznek, és az ő szaktudásuk meg is látszódik az eredményen. 

Az Indie rendszereknél is jellemző az erős koncepció, némi üzleti terv, de határidők már nem feltétlenül vannak, így a kiegészítő ellátás sem folytoos. Nincs jól felépített csapat, de van szándék a megfelelő minőség biztosítására. Persze ennek eszköze a józan önkontroll. Nomeg az, hogy ha már cél a minőség, akkor a fejlesztők utána olvasnak dolgoknak, képezik magukat, megszerzik a szükséges eszközöket, tudatosan építik fel a világot. A szemlélet alapja, hogy a fejlesztő azért dolgozik, hogy a vásárlónak jó legyen. Amit a vásárló is meg tudna csinálni, azt a fejlesztő csinálja meg helyette, lehetőleg egy kicsit jobb minőségben. 

És van az amatőr szint. Aki nem üti meg a fenti két szint mércéjét, az itt találja magát. Márpedig a M.A.G.U.S. kapcsán az első olyan pillanatban amikor egy fejlesztő keresztbe akart írni a másiknak, és nem a játékos érdekét nézte már ebbe a kategóriába került. Amikor egy-egy projekthez olyan írók nyúltak hozzá, akik nem akarták végig gondolni, megtanulni mivel jár a világ tervezés, a játék tervezés, és ezzel sokszor rosszabb munkát tettek le az asztalra, mint a kicsit is oda figyelő KM, akkor eldöntötték: A M.A.G.U.S. innentől az amatőr ligában játszik. A saját kedvük szerint fejlesztik, de ez nem egy profi termék.

Ha pedig ezekkel a korszakokkal, ilyen szintre képes alkotókkal is foglalkoztunk, akkor már miért ne térjünk ki megannyi házilag barkácsolt megoldáshoz? És elmondtam: A M.A.G.U.S.-t sokan illesztették a d20 systemhez. Ők M.A.G.U.S.-ként sosem voltak hivatalosak. De a d20 systemet, az arra való játék építést ismerték, és akár jobbak is lehettek az akkor hivatalos fejlesztőcsapatnál, akiket a kiadó szintén az amatőr ligából toborzott. 

Házi rendszerből, a M.A.G.U.S. világának más rendszerre való átültetéséből sok van, és volt nem egy példa a "CODEX rendszerben, de Yneven", "D&D / d20 system de Yneven" jellegű megoldásokra. Lehetetlen lenne mindet külön-külön értékelni. Azonban vannak közös pontok. Sok hivatalos kiadáshoz hasonlóan ezek is alkalmatlanok arra, hogy a rendszer egymást nem ismerő játékosok közös játékának alapja legyen, hellyel-közzel közös szabályértelmezésssel. Ellenben az is igaz, hogy míg sok hivatalos kiadást úgy kezel a játékos, hogy az általa választott értelmezést sem tartja eléggé jónnak, csak kevésbé hibásnak a rendszert, a hasonló barkács megoldássokkal azok felhasználói többnyire elégedettek. 

Ha pedig ezek nem rosszabbak érdemben több hivatalos kiadásnál, sőt egy részük esetében akár jobbak is lehetnek, és kétségtelen előnyük az, hogy ezeket valaki átgondolta, és az éppen akutális kalandmester is érti mire gondolt egyes szabályok leírásakor, akkor miért ne lenének ezek házi használatra jók? Csak éppen nem kiadhatóak, nem adhatóak át érdemben más csapatnak, és aki képes más kezében is versenyképes rendszert alkotni, az akár Ynev kiváltására is képes lehet, megoldva a világ szintjén való keresztbe írkálás, rombolás problémáját. 

Megjegyzem a M.A.G.U.S. kapcsán a legrosszabb húzás sok író részéről az volt, amikor a keresztbe írás, és átgondolatlan vélemény kapcsán ők, mint jogtulajdonosok azt mondják, azt ők a M.A.G.U.S. kapcsán a kezdetektől így gondolták. Ez esetben ugyanis erre a közlésükre lehet hivatkozni. Az általuk kiírtani próbált ötletes és szép megoldások kapcsán, ha azt mondják azok sosem voltak a M.A.G.U.S. részei szerintük, akkor ezeket a dolgokat könnyű lehet lemásolni, és utána már az ötlet, sok megoldás átvételénél nehezen érvényesítenék az érdekeiket. Ugyanis ők azt nyilatkozták, nyilvánosan, hogy az adott ötlet sosem volt a M.A.G.U.S. része. Ezt átgondoták, ezt sok vitában biztos ténynek mondták...

Így ha ezeket a nyilatkozatokat bizonyítékként használja valaki egy jogvitában, akkor nehéz lesz elmagyarázni azt, hogy azok az ötletek mégis az ő ötleteik. A M.A.G.U.S. pedig nem azért lett érdekess, mert Arelt pont Arelnek hívják, hanem sok összefüggés, lehetőség, a világot színesítő elem okán. Hqa pedig a jogtulajdonos olykor kellő vehemenciával magyarázza, hogy az adott ötlet, következetes gondolkodásmód, stb. idegen a M.A.G.U.S.-tól, az arra épülő értékek nem részei a M.A.G.U.S.-nak, akkor az ilyen ötletek kapcsán biztos nem ő a jogtulajdonos.

A destruktív keresztbe írás és ennek kapcsán a "kezdetektől így gondoltuk" hangoztatása bizony ezért önveszélyes. 

Egy jó házi rendszert benne hagyni a jogi csapdában és nem megpróbálni belőle érdemben terjedni képes saját játékot csinálni a befektetett munka és a remek lehetőség elszalasztása. 

Comments on M.A.G.U.S. kiadások - összehasonlító teszt

Be the first to comment
Please login to comment

You don`t have permission to comment here!

Kereső

Bejelentkezés

Útvonal

Cookie kezelés

Aktuális gondolatok

Ha saját szerepjátékot alkotnál, legyen az első kérdés az: Van-e valami olyan játék, amivel játszanál, de nem elérhető a piacon?

This website uses cookies to manage authentication, navigation, and other functions. By using our website, you agree that we can place these types of cookies on your device.