A kérdésre az első választ könnyű megtalálnunk: Ha valami igen szokatlan lenne Yneven, akkor azt a szabályok általában említik, tiltják. A lovagok nemével kapcsolatban viszont nincs kötelező megkötés. Persze akadnak fontos kérdések: Vajon ha egy lovag a hölgyek védelmezője is, ez része a lovagi életmódnak, a lovagok feladatainak, akkor mi a helyzet egy esetleges női lovaggal? No nem azért, mert ő ne lehetne a gyengék védelmezője maga is, ne küzdhetnek. Hanem azért, mert vajon a társai hagyják-e, hogy egy hölgy csatába vonuljon? A kérdés tehát jogos.
Beleférne-e a dicsőség okán első sorban harcoló lovagok közé egy hölgy, akit mindenki más hátul, biztonságban akarna tudni? Ez a probléma könnyen az eszünkbe juthat. Nem előítéletekről van szó, csupán lovagi etikettről ami viszont egy lovagnál, és a lovagokat képző lovagrendeknél megkerülhetetlen szempont. És miért fogadna be valakit a rend, miért tanítana, miért nevelni, ha amúgy harcba vonulni nem hagyja? Jogosak a kérdések, és nehéz rá választ adni, kiváltképp akkor, ha egy nő számára nehéz lenne megfelelő vértet, felszerelést találni. Sok gond, és sem a leendő lovagdáma, sem a rend nem sokat nyerne vele. Ám közel sem igaz ez a kép, ha a lovagrendek feladatai már nem csak a katonaságról szólnak.
De mégis milyen egy lovag? Egy vitában Gáspár András azt is említette, ő eredendően nehézlovassággra gondolt, rangtól, címtől függetlenül. Milyen kár, hogy ez a fegyverzet ára miatt is furcsa, az összes eddigi könyvben leírt etikett, értékrendek, az ott látott rendek kapcsán is, és akad harcos kasztú nehézlovasság is. Ha simán nehézlovasságot néznénk, ott a nemnek még kevesebb szerepe lenne. Már akkor, ha elfelejtjük azt a szintén Gáspár Andrástól származó állítást, miszerint ugye az egyes népek eredendően védik a termékeny nőt, azokra szükség van anyaként, nem nagyon képeznék őket harcra.
Csakhogy ezzel az erővel a teljes harcos főkasztot, számos ismert ynevi hőst, Arel valamennyi papnőjét és számos mást is le kellene húzni. Így marad az, hogy az, hogy Ynev lovagjait inkább az alapkönyvi és irodalmi leírásokat követve képzeljük el, itt a rang és a cím a fontos. És itt kénytelenek vagyunk rámutatni, hogy a lovagok szerepe ennél összetettebb: Krad lovagjai, paplovagjai sokszor jelentős részben tudósok és a tudásuk miatt értékesek a társadalomnak, nem fogyóeszközként mennek a csatába. Vajon ez a helyzet is kizárt lenne egy nőnél?
Egy Uwel lovag a bosszúállás kapcsán ítélkezik is, egy bonyolultabb, de harcban csak kisebb kihívást jelentő ügy kapcsán nem lenne meglepő ha egy hölgyre bíznák azt. Az empátia ebben az esetben fontos erény lehet, akár az elkövető megtalálásáról, akár a helyes büntetés mértékének megállapításáról van szó. Egy ilyen rendben akár lovag, akár paplovag is lehet egy hölgyből. Persze Dreina kapcsán is találhatunk okot egy-egy hasonló női lovagra, és itt sem . Sőt, az igazság szerint akár még Ranagol lovagjai között is elképzelhető egy-egy hölgy.
Egyszerűen a változás törvénye kívánja meg, ha egy nő "lovagabb sok lovagnál" igazolja a kiemelkedettségét, akkor ne a születése, neme alapján ítéltessen meg, és a megmérettetések sora akár elfogadással is érhet véget. Sőt: El tudom képzelni, hogy létezik Ranagol hitű női lovagrend is. A sikernek, a sikerre vezető példának sok követője akad. A széthúzás helyett a rendalapítás tűnhet valószínűbbnek. Elsősorban azért, mert az ilyen módon bizonyító (és az áldozattá válást elkerülő) nők rákényszerülhetnek egy olyan összefogásra ami szükségszerűen elvezet egy saját rendhez.
Uram bocsáss: Ha már létezik ikerkaszt, és Ranagol sok híve magasról tesz a tradíciókra, egy ilyen rend akár ikerkasztú lovagokat is képezhet. Olyan dámákat akik igazi hölgyek (és mágiával gyorsan kitanított boszorkányok) és igazi lovagok egyben. Veszélyesek, harciasak. Ügyesen eldöntik, hogy maguk párbajoznak, vagy bajnokot állítanak, s bizony képesek a legjobb bajnokok segítségét is elnyerni. Hogy az ilyen hölgyek a lovagiasságban mutatnak inkább példát, vagy ranagolitaként a kegyetlenségben az jó kérdés. Tény azonban, hogy jelentős részben azért váltak lovaggá, hogy más ranagolita lovagokat legyőzve, az ő legyőzhetőségüket bizonyítva megvédjék önmagukat azoktól.
Véleményem szerint akár a lovagiasságból példamutató, és a kegyetlenségben példát mutató viselkedésre mutató példa hiteles lehet a játékban. Az utóbbi esetben a "hölgyek védelmezője" szerepből egy hölgy könnyen húzza ki magát, és a "riválisokat" könnyebben kezelik. Nem lennék annak a nőnek a helyében akinek szépségére egy ilyen lovagdáma féltékeny.
És ezzel még messze nincs vége a kérdésnek: Hiszen a protokoll, az etikett sok esetben olyankor is lovagot kívánna valahol, ha az adott egyháztól első ránézésre idegen az ilyesmi. Bár szerintem a Papok, Paplovagok harcias Ellana papnője igen távol áll Ellana szerepkörétől, és nem szívesen látom az ilyen változásokat, mégis el kell fogadnom: Már egy első szintű pap is bőven versenyre kel a katonák többségével. És nem 1. szint a maximum.
Egy magasabb szintű papnő számos ellenfelet legyőzhet, megvédheti a templomát és az ott menedéket kereső híveket. Vajon a hőstettei okán ne kapna rangot, címet, ne születne ez alapján rend, ne láthatna el a protokoll és az etikett által elvárt feladatokat valaki? Nyilván kérdés az, hogy ez mennyire felelne meg a JK lovag kasztnak, és nyilván kérdéses, hogy a lovagi etikettből ilyenkor mi sérülhetne időnként. De úgy gondolom, hogy a lehetősségekkel számolni kell.
Felmerül azonban a kérdés, milyen vértet viselne egy női lovag? Mert a teljes vérttel van egy baj. A férfiakra szabott verziót is nehéz volt kifejleszteni, a női anatómia más. Nem mindegy, hol tudja a test elviselni a terhelést (egy-egy felfogott ütés kapcsán), így pedig komoly mérnöki tudomány és egy fél csoda nélkül nem lenne egyszerű nők számára teljes vértezetet készíteni, ha az amúgy nem elég gyakori, hogy a férfiakra szánt vérttel párhuzamosan fejlődjön. És mielőtt jönne a szokott trollkodás, hogy "a csöcsvért marhaság", meg kell jegyeznem azt, hogy például a nők csontváza is más. Hogy az ismert történelmi női lovagok idején a lovagi vért a sodronying volt. És az ókori női nehézlovasság sem merevvértet viselt.
És merem megjegyezni, hogy a vért alapvetően 3 feladattal rendelkezik, ha a földi feladatkörből indulunk ki: Ideális esetben lecsúszik róla a támadás, elvezeti annak az erejét. A második, hogy ezt az erőt elosztja nagyobb felületre. A harmadik, hogy a támadás energiájának egy részét felfogja. Ha viszont kicsit Fantasy koncepciót nézünk? Ismét más a helyzet, hiszen ott a fegyver és a vért funkciója egymást gyengíti, a mögöttük lévő teremtő akarat, annak kifinomult megjelenése áll szemben egymással. Ez pedig elmondja, hogy a rúnapáncél, rúnakard mitől lesz jobb, és így a világot átszövi kicsit a mágia, értjük miért fontos a nyelvek adománya... Jobban megjelenik Ynev.
Innen alapvetően 5 lehetősége van a KMnek:
- Úgy dönt, elég gyakran bújtatnak nőket teljes vértezetbe ahhoz, hogy az ilyen vért megjelenjen.Csak ki kell hozzá találni egy leírást...
- Úgy dönt, hogy a CODEXből is ismert ideamágia Yneven is működik, ideát megfogalmazva teremthető ilyen vért. A teremtő akarat ilyen szerepe, a megfogalmazott gondolatok és a világban megjelenő hatások Ynevnek is részét képezik elég régóta.
- Úgy dönt, hogy mivel a lovagok korábban sodronyinget hordanak, a női lovagok ezt hordhatják.Ez egyszerű helyzet.
- Úgy dönt, hogy a problémák ellenére teljes vértet hordanak. A következmények remek lehetőséget adnak a szerepjátékra.
- Úgy dönt, hogy megfelelő felszerelés hiányában nem tanulhat egy hölgy lovagi harcmodort, és vagy megtiltja a női lovaggal való játékot, vagy az eltérő harcmodor okán új alkasztot alkot.
Persze a közönséges sodronying kiegészíthető jópár kisebb-nagyobb lemezzel, amik közel sem olyan összetettek mint egy teljes vért, mégis plusz védelmet adnak, segítenek elosztani az ütések erejét. Ilyen megoldásra láttunk példát, ergo lehet a női lovagokra is remek vértet szabni. A sodrony szövet + lemezek lehetnek több rétegűek, nyújthatnak akár a teljes vértéhez hasonló védelmet is. a vért probléma tehát legalább részben áthidalható. Még akkor is, ha nem akarunk mágiával teremtett női vértekről beszélni.
De ha a vért funkciója inkább az egymással szemben álló ideákkal írható le, mint a modern fizikával, akkor akár a tipikus fantasy vért is bele férhet. De akár a nők csontozatához igazított, de klasszikus felépítésű teljes vért is lehet, olyan párnázással ami a csontvázra egyenletesen osztja el az erőt (így megvédve azt), ehhez a párnázása máshol is alkalmazkodhat az anatómiához. Ahány Ynev, annyi féle. Itt sokféle elképzelésnek lehet helyt adni. Be kell valljam, én a mágikus megközelítéssel számolok, és ebbe akár többféle megjelenés is belefér. A CGI renderelésnél úgyis jön a nőies kialakítás.
Elképzelhető több olyan hit, ami kapcsán megjelenhetnek a női paplovagok, majd a női lovagok is. Ez pedig egyértelműen elvezet oda, hogy egy női lovag igenis bemesélhető egy M.A.G.U.S. kalandba. Csak kérdés, hogy milyen lenne az a lovag. Sokféle lehetőségünk van, amik egy részéről már beszéltünk.
Egy Uwel lovag esetében szinte biztosak vagyunk benne: Ők rendszeresen harcolnak, olykor igen kemény ellenségekkel is. De mégis van lehetőség akár itt is női lovagra. Harcedzett, nagydarab leányok kerülhetnek be a soraik közé, és ez még akkor is igaz, ha a fő erősségük az empátia, az emberismeret. Egy Krad lovag esetében tudjuk, hogy sokszor elég az egyszerű ruha is, hiszen a kutatáshoz ritkán kell a vért. Persze: Megtanulnak vértben harcolni, ez kötelesség. A lovagi életmód azonban a cím miatt is szükséges, hiszen nemesként (lovagként) több információhoz lehet hozzájutni. A több megszerezhető információ a női lovagok elfogadása mögött is... Akik bár járatosak a lovagi életben, harcmodorban, mégis inkább tudósok. És, ha kell vért, az sem mindig nehézvért.
Egy Ranagol hitű lovagdáma elsősorban a gyenge prédákra leső más lovagokkal kerülhet szembe, olykor sok támogatással a háta mögött... Az ellenfelei azonban nem véletlenül kedvelik a könnyű prédát, így egy ilyen lovagdáma, aki bizony fortélyra is épít, könnyen lehet kifejezetten nőies. Az ellenfél meglepetése könnyen a javára válhat egy ilyen lánynak. Ha pedig egy ilyen lovagdáma úgy gondolná, ő inkább kegyetlenségben múlja felül Ranagol többi lovagját, és sebezhető áldozatokat keres, ezek nem túl jól védekeznek. A kötelező lovagi képzés, hogy éppen csak párbajképesek legyenek elég, de kiegészülhet sok akár kicsit fejvadászos elemmel. De egy rablólovag eszköztára is vegyes lehet.
Persze a fenti sor szép és jó. De ettől még sok lovagrend soraiban nem tűnnek fel hölgyek, és messze nem minden isten fogadna el a paplovagjai között egy nőt. Pont az etikett miatt, hiszen nem engednék őket harcba, akkor meg minek. Csakhogy erre sok esetben a megoldás az, hogy akár női lovagrendek is alakulhatnak, a földön is volt harcos női lovagrendre példa. Ott pedig nem jelent gondot, hogy vajon engednek-e egy nőt harcolni a rend tagjai.